Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

05 februari 2012, 23:18
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: archiefprocedure informatiesysteem/ganse databank = één archiefdocument  (gelezen 1767 keer)

tom.depoorter wrote archiefprocedure informatiesysteem/ganse databank = één archiefdocument Gepost op 17 januari 2010, 12:37
Hallo

Ik heb het ganse DAVID-vademecum doorgenomen.

In het laatste hoofdstuk worden de digitale archiveringsprocedures voorgesteld.
Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen archiveringsprocedures voor kantoordocumenten en informatiesystemen.

Bij informatiesystemen is een van de eerste stappen in de archiveringsprocedure de vastlegging van wat het archiefdocument nu precies is.
Hierbij zijn drie mogelijkheden:
  • databank op zich is één archiefdocument (b.v. een register)
  • databank is een aggregaat van archiefdocumenten
  • output van de databank zijn archiefdocumenten (via standaardrapporten)
Indien de bewaartermijn van het archiefdocument langer is dan die van het informatiesysteem, moet men de gegevens uit het informatiesysteem halen (tenzij men voor emulatie als bewaarstrategie zou opteren, wat over het algemeen afgeraden wordt).

Hoe je dat doet is voor mij duidelijk als de databank een aggregaat van archiefdocumenten is of als de output van die databank archiefdocumenten zijn. Je maakt een soort selectie door de gegevens via gepredefinieerde rapporten (gemaakt door de fabrikant) of via een eigen gemaakte query uit de databank te exporteren.

Wanneer de databank op zich één archiefdocument is, moet die databank op z'n geheel veilig gesteld worden.  Hoe dat moet gebeuren, daar is het vademecum wat minder duidelijk over. Er bestaan wel cases op de davidwebsite (kies- en bevolkingsregister), maar in die cases worden verouderde hiërarchisch databanken behandeld, terwijl de meeste databank een relationeel model hebben.
Exporteert men alle gegevens uit alle tabellen en archiveert men dit samen met het databankmodel?
Of kan de databank op z'n geheel in een soort standaardformaat opgeslagen worden, zodat het later met elk soort databasebeheersysteem kan geopend worden? Maar bestaat zo'n open databaseformaat eigenlijk? Ik weet dat databasebeheersystemen zoals Oracle, MS SQL Server, MySQL, ... wel meestal allemaal de Standard Query Language ondersteunen, maar dat wil nog niet zeggen dat het bestand waarin de databank is opgeslagen (b.V. mdb bij access) met om het even welk programma kan geopend worden.
Links en rechts vind ik hierover wel iets op het net zoals SIARD format (Software Independent Archiving of Relational Databases) van het Zwitserse Rijksarchief

Zijn er hier mensen die ervaring  hebben met het archiveren van relationele databanken (zonder de originele formaten te emuleren)?

Joeri Vandormael wrote Re: archiefprocedure informatiesysteem/ganse databank = één archiefdocument Gepost op 28 januari 2010, 10:39
Misschien kan de thesis van Sam Alloing (Informatie- en bibliotheekwetenschap, 2008) wel nuttig zijn:

https://issues.alfresco.com/jira/secure/attachment/13406/Test.doc

Hierin wordt SIARD ook besproken

tom.depoorter wrote Re: archiefprocedure informatiesysteem/ganse databank = één archiefdocument Gepost op 05 februari 2010, 11:22
Bedankt Joeri voor dit document.
Ik zal het zeker es doornemen.

ward wrote Re: archiefprocedure informatiesysteem/ganse databank = één archiefdocument Gepost op 17 februari 2010, 16:40

Op de PADI-website staan een aantal links naar artikels en andere websites omtrent het archiveren van databases -> http://www.nla.gov.au/padi/topics/312.html
Boeiend, maar geen gemakkelijke materie  :-D

w

Pagina's: [1]   Omhoog