Bedankt voor je verduidelijking Hannes.
Ik concludeer dus dat de logica vertrekt vanuit het bestemmingsbeginsel de stelt dat de stukken moeten berusten bij de archiefvormer.
De lectuur die ik tot op heden doornam, liet echter
mogelijkheid tot
interpretatie van het
begrip archiefvormer. Er is keuze (dacht ik) om het
bestuur op z'n geheel als archiefvormer te aanzien,
of de verschillende
administratieve diensten.
Of heb ik het daar mis?
Persoonlijk ben ik niet echt voorstander om administratieve diensten als afzonderlijke archiefvormers te beschouwen, gezien het organogram geen stabiel gegeven is. Een 4-tal jaar geleden bestond de aankoopdienst nog niet en werden de overheidsopdrachten door het secretariaat behandeld.
Ergens kan ik wel de logica volgen om de aankoopdossiers te laten berusten bij de aankoopdienst (en in die optiek zouden daarin alle stukken van het ganse aankoopproces moeten inzitten). Alleen vind ik dat van pragmatisch oogpunt soms wat vreemd.
Wanneer een aankoopdossier wordt afgerond, belandt een aankoopdossier al vlug in een soort "dood" archief van de aankoopdienst (in principe semi-dynamisch, maar ik gebruik hier liever de term "dood", omdat de dossiers in vele gevallen niet meer geopend zullen worden). De beleidsdiensten die de gevraagde dienst of product hebben aangekocht, hebben dat dossier soms wel nog actief nodig.
Toen ikzelf enkele jaren geleden als ICT-coördinator begon (toen had ik nog niet te maken met de archiefdienst), heb ik alle dossiers van ICT-aankopen op mijn dienst verzameld .

De aankopen die in het verleden door het secretariaat waren behandeld (voor de aankoopdienst was opgericht, zaten bij het secretariaat), een ander deel zat bij de aankoopdienst en nog een ander deel op de beleidsdiensten zelf (b.v. aankoopdossier van software voor kinderopvang bij de dienst kinderopvang).
Vanuit archivistisch oogpunt misschien compleet fout, omdat het bestemmingsbeginsel mogelijks niet werd gerespecteerd (tenzij je het bestuur als geheel als archiefvormer beschouwd?). Maar heeft het archief niet als primaire functie een administratieve functie?
De operatie heeft veel verborgen kennis bovengehaald; zo kon er een lijst van alle softwarepakketten met hun looptijden, modules, gebruikerslicenties, maandelijkse huurprijs, ... opgesteld worden. Een aantal leveranciers zijn op de vingers getikt, omdat ze het contract niet naleefden.
Het was dus vanuit praktisch oogpunt niet verstandig die dossiers bij het secretariaat of de aankoopdienst of de beleidsdienst te laten “berusten”. Om z'n administratieve functie te vervullen, moet het dossier volgens mij zitten bij de dienst die het dossier inhoudelijk het best begrijpt en die het het meest nodig heeft.
Sindsdien worden de dossiers op het einde van de rit door de aankoopdienst naar de ICT-dienst overgedragen.
Even hebben we gedacht om een kopie te laten overdragen, maar dit is toch niet echt milieubewust en zorgt net voor schaduwarchieven.
Misschien doet het verhaal hierboven een aantal wenkbrauwen fronsen en willen er aantal mij levend villen, maar het leek mij toen een verstandige keus en 't heeft mij als ICT-coördinator toen geholpen.