Dag Hannes
'k ben blij dat een collega van naast de deur wat tijd neemt om mijn vraag te beantwoorden

Toch wel eventjes vermelden dat ik geen complete archiefleek ben. Je mag gerust met technische termen gooien

Ik weet wat een ordeningsplan is. 'k Heb een aantal publicaties over archivistiek doorgenomen.
Eentje ervan is "Wie klasseert, die vindt". En het is net door het lezen van die publicatie dat ik mij afvraag of er een verschil is tussen beiden of niet. 't Is inderdaad mogelijk dat "ordenen" een "archivistische" term is en "klasseren" in het courant taalgebruik voorkomt.
Hoofdstuk "I.3 Instrumenten voor een goed documentbeheer" bevat als eerste onderdeel "klasseer en classificatiesystemen". Daarin wordt wat ik als ordeningsmethodes en ordeningsstelsels beschouw, door elkaar beschreven en als klasseer- of classificatiesysteem bestempeld. Het is alsof een classificatiesysteem een soort paraplubegrip is voor ordeningsmethodes en ordeningsstelsels en dus ergens zou samenvallen met het ordeningsplan.
Ook hoofdstuk "II.1 Een klassement opbouwen" haspelt die begrippen wat door elkaar.
Ik dacht dat de begrippen het volgende betekenden:
De ordeningsmethodes bepalen de hoofdindelingen van het archiefbestand: indeling in deelarchieven/reeksen
Er zijn drie ordeningsmethodes: naar organisatiestructuur, organisatiefunctie en naar onderwerp.
Volgens welk criterium de archiefstukken worden gebundeld/gegroepeerd en hoe die worden gerangschikt in die bundel/bestanddeel (en de bundels t.o.v. elkaar in een reeks), wordt bepaald door het ordeningsstelsel. Er zijn drie ordeningsstelsel: dossierstelsel, rubriekstelsel (onderwerpmappen) en reeksstelsel
Enfin soit, misschien interpreteer ik het verkeerd