Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 17:37
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Dossiers inzake contra Stukken betreffende  (gelezen 2494 keer)

Tom C wrote Dossiers inzake contra Stukken betreffende Gepost op 16 november 2004, 09:43
Een zinloze vraag volgens u ? Het onderscheid is duidelijk ? Dat dacht ik ook, maar nu wordt ik geconfronteerd met volgende verantwoording...

Citaat
De term dossier wordt hier op een pragmatische wijze gebruikt. Strikt genomen gaat het eigenlijk om onderwerpsmappen die meerder gelijkaardige zaken behandelen, waarvoor in theorie de term 'stukken betreffende' zou moeten gehanteerd worden. Archivarissen proberen deze laatste term echter zoveel mogelijk te vermijden, omdat het de indruk geeft van een gemakkelijkheidsoplossing, en reserveren ze voor stukken die ze zelf hebben samengebracht. De term verzameldossier blijkt niet in aanmerking te komen als valabel alternatief en is dan ook niet gebruikt.

Zowel de inventaris waaruit ik dit haal, als het archief waar ik nu mee bezig ben, zijn kabinetsarchieven waar een klassement op onderwerp gebeurde. Dus alle stukken met betrekking op 'internationale overeenkomsten' onder I/1 en stukken over economie onder E/2. De essentie van mijn vraag behelst voornamelijk de tegenstelling dossiers - stukken betreffende. De logica van bovenstaande archivaris klopt wel. 'Stukken betreffende' geeft de indruk van een gemakzuchtige oplossing en kunnen we misschien beter reserveren voor stukken die we effectief zelf samenbrachten. 'Dossier inzake' valt er echter strikt theoretisch genomen niet op toe te passen, want het betreft strictu senso geen zaak. Jullie bemerkingen en ideëen graag.

Séba wrote Dossiers inzake contra Stukken betreffende Gepost op 16 november 2004, 12:52
Waarom eigenlijk geen "verzameldossiers". Volgens de definitie die daarvan in ANV staat, kan dat daar volgens mij wel onder vallen ...

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
AnkeDehuisser wrote Dossiers inzake contra Stukken betreffende Gepost op 16 november 2004, 15:47
Misschien een te gemakkelijke oplossing, maar wij hanteren hier drie indelingen: serie zelfde formulieren, dossiers en onderwerpsmappen.  Dus ik zou gaan voor onderwerpsmappen.... misschien te vaag, maar aangezien wij hier geen tijd hebben voor details moet het maar zo  :(

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Lawrence wrote Re: Dossiers inzake contra Stukken betreffende Gepost op 25 december 2005, 02:11
Ik heb op dit nachtelijke uur geen archiefboeken nabij, want die liggen op mijn werk; maar is een onderwerpsmap niet vooral iets dat door een archivaris kan aangelegd worden?
Iets dat op onderwerp door een archiefvormer gevormd wordt, kan toch een dossier heten; of sla ik de bal in mijn moe hoofd mis?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
AnkeDehuisser wrote Re: Dossiers inzake contra Stukken betreffende Gepost op 31 december 2005, 16:01
Ik heb op dit nachtelijke uur geen archiefboeken nabij, want die liggen op mijn werk; maar is een onderwerpsmap niet vooral iets dat door een archivaris kan aangelegd worden?
Iets dat op onderwerp door een archiefvormer gevormd wordt, kan toch een dossier heten; of sla ik de bal in mijn moe hoofd mis?

strikt gezien worden dossiers opgemaakt bij de behandeling van één zaak. Een onderwerpsmap is op trefwoord, vooral veel gebruikt bij documentatieklassementen.... toch vaak ook in administraties vb: management om info die uit veel hoeken komt en vaak verspreid is over verschillende soorten documenten: mails, verslagen, brochures,. ... te ordenen in de hoop een overzicht te houden.

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Pagina's: [1]   Omhoog