Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

06 februari 2012, 00:25
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Doosopeningen  (gelezen 2497 keer)

Martijn VDB wrote Doosopeningen Gepost op 24 juli 2009, 12:46
Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 12:48 door Martijn VDB
Misschien een wat vreemde vraag, waar weet er iemand waarom een archiefdoos twee openingen heeft :? Gezien die dozen steeds op dezelfde manier moeten worden geplaatst, lijkt dat tweede gat zinloos. Kan aan de productiewijze liggen, of misschien zijn deze dozen ook voor linkshandigen gemaakt...
Iemand beweerde dat deze gaten een luchtcirculatiefunctie hebben. Vind ikzelf nogal ongeloofwaardig, maar misschien zijn er nog mensen die dat hebben gehoord... soit, iemand die het weet?

Kaat wrote Re: Doosopeningen Gepost op 24 juli 2009, 14:56
Dat is pas een mooi en origineel onderwerp voor de lijst van mogelijke stageonderwerpen  :-D

Een zinnig antwoord heb ik niet maar lang niet elk merk van dozen heeft twee van die openingen (discriminatie van de linkshandigen dus :-)).

TomC wrote Re: Doosopeningen Gepost op 24 juli 2009, 16:32
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar zoals altijd zal het wel een combinatie van onderstaande zijn (vermoed ik):
- handvat-gat, je weet wel om de dozen op een praktische manier uit het rek te halen (waarvoor het gat eigenlijk ook gebruikt wordt);
- mss een beetje een luchtcirculatiefunctie, heb het toch al meermaals horen passeren als "reden";
- 'vastzetten' van de doosconstructie, al heb ik gemerkt dat heel veel mensen het lipje van het gat niet door het gat van de binnenste flap steken... jajaaaaah hoe moet een mens dat anders omschrijven;
- instellingen die hun rekken langs twee zijden moeten benaderen (heel onwaarschijnlijk);
- gewoon praktisch en symmetrisch, het is aan de ene kant zo, dan maar ook aan de andere kant. Al zal dat productietechnisch ook wel niet de wereld schelen.

Toegegeven, ik weet het ook niet... maar het was leuk om er even over na te denken.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Jansen-Wijsmuller & Beuns wrote Re: Doosopeningen Gepost op 29 juli 2009, 15:40
In de archiefdozen van ons zitten aan beide kanten een opening zodat het voor de gebruiker niet uitmaakt of hij/zij een archiefdoos met de vulopening naar links of naar rechts in het archief wil plaatsen. In beide gevallen heeft hij/zij altijd een 'grijpgat' om de doos gemakkelijk op de plank te plaatsen danwel van de plank te halen.

Voor de productie van de doos maakt een 'opening' aan beide zijden niets uit. Zou je onderscheid maken (door middel van slechts één opening), moet je in feite dus twee dozen produceren. Eén voor diegene die de doos met de vulopening rechts en één die de doos met vulopening naar links op de plank wil zetten. Met alle risico's en kosten van dien (bijv. verkeerd bestellen, verkeerd plaatsen op de plank, voorkeur van de ene archivaris tov van een ander in hetzelfde depot, en ja, ook mogelijke fouten in de logistiek rondom leveren; bij de leverancier dus.

Wanneer een archiefdoos in elkaar gevouwen wordt, wordt één 'lip' inderdaad ter borging door 'de flap' gestoken (heel goed Tom!). Waarom dan het tweede 'lipje'??
Ook hier geldt: productietechnisch maakt het niets uit.
De ene archivaris zweert echter bij het feit dat er in de doos zelf geen micro klimaat mag ontstaan en dat de lucht in het depot dus ook vrijelijk in de doos moet circuleren (breek hiervoor de tweede lip er uit); de ander is van mening dat dat niet noodzakelijk is en laat de tweede lip dus zitten...
Overigens dat er 'twee gaten' zouden zitten zodat je ook nog één lip zou uit kunnen breken (voor beperkte "circulatie" oid)  is natuurlijk nonsens ...

Steph wrote Re: Doosopeningen Gepost op 05 augustus 2009, 07:22
Zalig  :-D Heb hier toevallig deze week een discussie over gehad met een collega die duidelijk vond dat ik mij met zinniger dingen bezig moest houden. Blij dat ik niet de enige ben die zich vragen stelt bij zo'n dingen  :lol:

Pagina's: [1]   Omhoog