Archiefforum.be
* Startpagina forum Help Zoek Inloggen Registreren
Projecten
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Juli 2010, 13:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 415
Laatste: Jan Stuyck
Statistieken
Totaal aantal berichten: 5005
Totaal aantal topics: 629
Vandaag Online: 5
Ooit Online: 55
( 10 Mei 2008, 06:35)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 6
Totaal: 6
+  Archiefforum.be
|-+  .::Helpdesk / Zelfhulpgroep "De Anonieme Archivaris"::.
| |-+  Archiefsector
| | |-+  Erfgoeddag 2010 | FAKE?
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Erfgoeddag 2010 | FAKE?  (gelezen 1699 keer)
Leen
2007-2008
**
Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 15 Juni 2009, 09:50 »

Hallo iedereen

Op zondag 25 april 2010 is het opnieuw Erfgoeddag. Dan staat alles in het teken van FAKE? Vervalsingen, bedrog, vragen rond authenticiteit, echt en vals, re-enactment, enz. - om maar enkele mogelijke thema's aan te halen- staan op Erfgoeddag 2010 in de spotlight.

Om onze programmabrochure, de website, communicatie met de pers, promotiefilmpje, enz. op te fleuren, zijn we op zoek naar beeldmateriaal. Omdat we vinden dat de archieven bij deze editie zeker niet mogen ontbreken, deze oproep: ken je een archief in Vlaanderen of Brussel die een vals document bezit of een document bezit waarvan de herkomst niet duidelijk is, ... laat het ons weten via info@erfgoeddag.be.

Alvast bedankt en hopelijk tot binnenkort

P.S: Alle tips, ideeën, suggesties, opmerkingen, enz. zijn welkom!

Leen
2007-2008
**

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Juni 2009, 14:31 »

Kent iemand een archiefinstelling in Vlaanderen of Brussel die in het bezit is van een of meerdere documenten (het liefst Middeleeuws) die geïllustreerd zijn met prachtige afbeeldingen van fabeldieren, monsters...

Voorstellen zijn altijd welkom bij info@erfgoeddag.be

Alvast bedankt  grin
:Dooven:
Zijne Doorluchtigheid
2007-2008
Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Juni 2009, 09:26 »

Normaal ga je bestiaria (*drool*) vinden in een bibliotheek, eerder dan een archiefinstelling.
Misschien een archiefinstelling met klooster of abdij-archief die ook toevallig een deel van de bibliotheek heeft?

Voor archiefdocumenten met dergelijke afbeeldingen heb ik geen idee. Dat moet wel ergens bestaan (verslag van iemand die toevallig op zijn veld een Cathoblepas tegengekomen, procesdossier waarin iemand beweerd dat niet hij, maar de Basilisk die in zijn mesthoop is uitgebroed die boer vermoord heeft, ...?) maar hoogstwaarschijnlijk in de gigantische hoop onbeschreven en ongeïnventariseerd archief.

Wie weet...?

annelies s.
2007-2008

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Juni 2009, 19:38 »

Staan er in het Liber Floridus (Universiteitsbibliotheek Gent, Handschriftenleeszaal) zo geen dingen? Ik meen mij minstens een draak te herinneren.
Leen
2007-2008
**

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Juni 2009, 09:29 »

Dat klopt, bewaarbibliotheken hebben daar mooie voorbeelden van, maar we hadden graag de archiefinstellingen eens extra in de spotlight gezet.

- fabeldieren  evil op documenten
- vervalste documenten
- documenten met twijfels over de authenticiteit
- ...

:Dooven:
Zijne Doorluchtigheid
2007-2008
Geslacht: Man

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Maart 2010, 16:21 »

Staan er in het Liber Floridus (Universiteitsbibliotheek Gent, Handschriftenleeszaal) zo geen dingen? Ik meen mij minstens een draak te herinneren.
't staat er vol van. Je moet maar eens in mijn exemplaar komen kijken  evil .

Archiefdag is een gelegenheid voor archieven en het is een perfect thema. Alleen vind ik dat bepaalde archieven die al zwaar onderbezet zijn hun eigen werking niet moeten aan de kant zetten om een paar maand aan een eendagsevenement als erfgoeddag te werken.
Daarbij is het steeds oppassen voor de 'erfgoedisering'  undecided
« Laatste verandering: 22 Maart 2010, 16:24 door † :Dooven: † » Gelogd

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: