Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 11:28
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Uitnodiging  (gelezen 2335 keer)

Martijn VDB wrote Uitnodiging Gepost op 28 augustus 2008, 10:24
Nog eentje om het af te leveren. In de Archiefterminologie (met grote 'A') vind ik geen (goede) redactionele vorm voor een uitnodiging voor een bepaalde activiteit (bv. dia-avond, tentoonstelling etc...) Dit kan zowel aan een groter publiek als één individu gericht zijn. Suggesties...?

Marijn wrote Re: Uitnodiging Gepost op 28 augustus 2008, 15:51
Tijdens mijn stage stootte ik ook op enkele uitnodigingen... Ik geloof dat ik toen bij gebrek aan beter bij 'bekendmaking' heb gekeken (Archiefterminologie, lemma 81).

Maar misschien was je dat zelf ook reeds tegengekomen...

Ik vraag mij trouwens af of je in zo'n geval niet beter gewoon "uitnodiging" als redactionele vorm gebruikt?!

AnkeDehuisser wrote Re: Uitnodiging Gepost op 02 september 2008, 13:59
Gezien de grote Archiefterminologie niet alles omvat, hanteer ik de regel dat als het in Van Dale als een document aangeduid staat (en niet louter als handeling), dat ik dit als redactionele vorm hanteer, dus uitnodiging zou ik gebruiken.... ik geloof dat er ooit eens ergens iemand begonnen was met een aanvulling erop... (alles wat we niet terugvonden) 

Tom C, weet jij hier meer van?

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
hannesvh wrote Re: Uitnodiging Gepost op 02 september 2008, 15:11
Ik moet, als ik dit lees, denken aan de discussie met prof Janssens tijdens mijn stageperiode. Ik had hele reeksen minuten van brieven tot bijeenroeping van werkgroepen, fractiebureaus, fractievergaderingen, enz. Aangezien daarin steeds een beknopte agenda stond, kwamen we uit op "convocatiebrief", maar ik denk dat dit enkel van toepassing kan zijn op onregelmatige officiële bijeenkomsten volgens de archiefterminologie van Coppens die prof Janssens daarvoor te voorschijn toverde...

Hannes Vanhauwaert
Stads- en OCMW-archivaris Tielt
TomC wrote Re: Uitnodiging Gepost op 02 september 2008, 15:22
Tom C, weet jij hier meer van?

Yep, vanuit de werkgroep Archief 2.0 zijn we momenteel bezig met de ontwikkeling van een ArchiefWiki die behalve de bestaande (beperkte) terminologie ook aanvullingen incorporeert. De mensen die op de studiedag van het FAAD waren weten ondertussen al dat het project een hele tijd stil gelegen heeft. De oorzaak hiervan was de weigering van de Stichting Archiefpublicaties om een groot deel van de lemma's over te nemen uit de Archiefterminologie. We zijn momenteel op zoek naar een oplossing hiervoor. Meer nieuws binnenkort dus.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Martijn VDB wrote Re: Uitnodiging Gepost op 03 september 2008, 11:00
Klinkt allemaal zeer logisch. In afwachting van de Wiki-terminologie lekker verder beargumenteerd aanmodderen dus... Jammer dat er in Vlaanderen geen ad-hoc groep bestaat die zich bezig houdt met het bijstellen/aanvullen van de Terminologie.

Pagina's: [1]   Omhoog