Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 09:04
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: studiedag VVBAD digitaal  (gelezen 2842 keer)

jeroenarch wrote studiedag VVBAD digitaal Gepost op 27 april 2008, 22:42
Hoe was de studiedag die vrijdag doorging in Leuven? Ik was graag geweest, maar door te veel werk en daarbovenop nog een scheenbeenvliesontsteking kon ik niet gaan en heb ik me ook niet ingeschreven. Ik was wel graag geweest, want het thema was enorm interessant. Welke waren de interessantste conclusies?

TomC wrote Re: studiedag VVBAD digitaal Gepost op 13 mei 2008, 08:48
Dag Jeroen, het is niet heel eenvoudig om zo maar even de studiedag in een post te beschrijven, zelfs niet de interessantse conclusies, want dan zou ik eigenlijk het werk doen van de verslaggever wiens werkstuk zeker in één van de volgende B&A-gids zal verschijnen.
Maar één (meer persoonlijke) conclusie wil ik je alvast niet onthouden. We hebben in Vlaanderen nog een heel lange weg te gaan wat geautomatiseerde ontsluiting betreft. Enerzijds is het zelf doen in eerste instantie wel een relatief goedkope oplossing (relatief omdat je weliswaar geen pakket koopt, maar wel heel veel kostbare tijd steekt in het zelf ontwikkelen / onderhouden), maar uiteindelijk zorgt dit alleen maar voor een grote versnippering die de overzichtelijkheid voor ons doelpubliek zeker niet ten goede komt. Anderzijds zijn enkel grote instellingen als het Letterenhuis, het KADOC en het SOMA in staat een zeer professioneel ontsluitingssyteem op te zetten, maar dan nog met de nodige moeilijkheden. Ook werd het idee geopperde dat stads- en gemeentearchieven misschien samen kunnen werken om een systeem uit te werken.
Enfin, in ieder geval hebben we nog een heel lange weg te gaan...

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Pagina's: [1]   Omhoog