Heb je geen samenvattend verzoekschrift, die bij de petitie hoort en waarin statistische informatie steekt over het aantal handtekeningen, de geografische ruimte van de petitietekers, enz. Vaak staat er al meer dan informatie genoeg in het verzoekschrift. Met enquêtes is het net hetzelfde: zes papierdozen vol enquêtes bij gebruikers van een dienst bij OCMW, worden altijd herleid tot een samenvattend verslag aan de Raad van Maatschappelijk Welzijn. Ik hou uiteraard het verslag en één blanco enquête als referentie naar de vragen die zijn gesteld, en de rest wordt heel vlug vernietigd.
Ik kan niet meteen bedenken waar ik iets over bewaartermijnen van dergelijke zaken kan opdiepen, maar die stukken lijken me van weinig historisch of juridisch nut. Wie gaat er nu over vijftig jaar veertien archiefdozen doorwoelen? En ofwel wordt een dossier heropend of een beslissing herzien, ofwel sterft de petitie toch een stille dood...
Ik schaar me dus aan de kant van Martijn: wees pragmatisch en weeg kosten en baten af van de bewaring van zo'n dingen...
Hannes Vanhauwaert
Stads- en OCMW-archivaris Tielt