Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 22:38
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: digitale archeologie  (gelezen 3513 keer)

Steph wrote digitale archeologie Gepost op 27 februari 2008, 13:39
voor mijn thesis is het de bedoeling dat ik een soort algemene richtlijn uitwerk voor hybride archieven, oftewel: wat doe ik met die gedumpte pc's en diskettes

- zijn hier mensen/archieven/... die hier ervaring in hebben/een beleid hebben/... ?

- ik moet een hybride archief inventarisseren. Hoe beschrijf je een document op pc?

merci  :-)

Martijn VDB wrote Re: digitale archeologie Gepost op 03 maart 2008, 14:37
Het is voor het eerst dat ik de term 'hybride' archief hoor. Waar komt dit uit?
Enige tijd terug heb ik het archief van Europees parlementslid F. Willockx geïnventariseerd. Dit bestond voor 65% uit digitaal archief en 35% uit papieren archief (die elkaar bovendien deels omvatten). Dit is te verklaren door de zeer specifieke werkwijze van Willockx, die het niet zo op papier had begrepen. Met theoretische modellen over dit soort archief kom je meestal niet ver. Ik heb dus eerst - gemakshalve - het papieren archief geïnventariseerd en vervolgens het digitale archief waarbij ik zoveel mogelijk het erg rudimentaire mapjessysteem van Willockx verder heb gebruikt. Het zou natuurlijk ook perfect mogelijk zijn om de rubrieken van de papieren inventaris als digitale mapjes over te nemen en de documenten een beschrijving te geven.

Steph wrote Re: digitale archeologie Gepost op 04 maart 2008, 10:12
Die term heb ik van professor Scheelings  :-D
Ik zit een beetje in de knoop met hoe je juist een beschrijving moet maken van digitale doc. Zou ik jou inventaris eens mogen inkijken om te zien hoe je dit hebt aangepakt?
Merci  :-)

Martijn VDB wrote Re: digitale archeologie Gepost op 05 maart 2008, 09:12
Kun je me hiervoor mailen (mailadres in profiel - het jouwe staat er namelijk niet in zodat ik je niet kan bereiken), dan stuur ik je de inventaris in Word-document door. Raadplegen op onze catalogus (http://opac.amsab.be), uitgebreid zoeken en referentie '273' lukt ook, maar toont enkel het papieren archief, gezien we nog geen oplossing hebben om de digitale documenten in de catalogus te integreren. Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit hoe ik de twee delen (digitaal en papier) een consequente en duidelijke nummering geef.

AnkeDehuisser wrote Re: digitale archeologie Gepost op 06 maart 2008, 11:48
Sinds we een digitaal archiefdepot hebben, zijn er ook (weliswaar in embryonale vorm) de eerste digitale inventarissen aan het ontstaan. Voorlopig is de beschrijving als volgt:
- code (de bestandsnaam)
- inhoud (soort document + onderwerp)
- datum
- omvang (// papieren archief: stukken en dossiers)
- datum van overdracht
- bestemming
- plaatsingsnummer (de url)
- opmerkingen
Dit staat voorlopig in een excel omdat de diensten gewoon zijn van met een dossierlijst te werken waarin ze al hun documenten registreren met volgende kenmerken: naam, datum, soort document, onderwerp, in / uit, bestemd voor of afkomstig van.

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
TomC wrote Re: digitale archeologie Gepost op 06 maart 2008, 12:03
Mh heel interessant!

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Pagina's: [1]   Omhoog