Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 17:55
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Terminologie  (gelezen 2586 keer)

Katrien-E wrote Terminologie Gepost op 07 november 2004, 15:23
beste iedereen,

Help effe ?
Kan je de terminlogie "statisch, dynamisch, semi statisch en semi dynamish" ook gebruiken als het om audiovisuele dragers gaat ?
Radio en TV programma's bvb ?
 :?

Séba wrote Terminologie Gepost op 07 november 2004, 16:51
Volgens mij wel ... Maar wie ben ik om daarover te oordelen natuurlijk ...  8)

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
Erica wrote Re: Terminologie Gepost op 20 april 2006, 11:58
Hallo,

Kan er iemand mij helpen? Ik zoek een goede definitie voor privé-archief en persoonlijk archief.

Persoonlijk archief: Elke natuurlijke persoon, die als particulier, dus niet zijn functie uitvoerend, bescheiden heeft ontvangen of opgemaakt ter uitvoering van bepaalde activiteiten, is een archiefvormer. Het betreft vaak stukken van privé en het openbare leven. Het door hem gevormd archief heet een persoonlijk archief of persoonarchief.

Kan iemand mij helpen met een definitie van privé-archief? Ik weet sowieso dat een archiefdienst privé-archief niet hoeft te bewaren, maar dan??

Een supergrote merci!!!!!!!!!!!!!!!!

Erica

Lawrence wrote Re: Terminologie Gepost op 20 april 2006, 13:49
Volgens mij wel ... Maar wie ben ik om daarover te oordelen natuurlijk ... 8)

Volgens mij ook.
Alleen vraag ik mij af, hoe je bijvoorbeeld het beeldarchief van de vrt moet benoemen,
wanneer je in gedachten houdt dat een hele resem van hun programma's uit dat volledig archief nog wel eens beelden willen nemen.
bvb. de roemruchte "pak de poen - show".
bvb. Jan Van Rompaey.

Volgens mij is dat allemaal semi-dynamisch archief dan...
Of heeft hier iemand een andere visie op?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Lawrence wrote Re: Terminologie Gepost op 20 april 2006, 13:53
Kan er iemand mij helpen? Ik zoek een goede definitie voor privé-archief en persoonlijk archief.

persoonarchief is het archief dat een persoon in zijn leven heeft ontvangen of opgemaakt door zijn functie.

privé-archief is archief dat niet door openbare instellingen of geledingen ervan ontvangen of opgemaakt is.
bvb. verenigingsarchief, persoonsarchief...

A.t.m. is er idd geen bewaarplicht voor privaat archief, maar dat komt enkel doordat onze oubollige archiefwet dat niet voorziet.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog