Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

05 februari 2012, 23:27
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: personeelsdossiers  (gelezen 7368 keer)

jeroenarch wrote personeelsdossiers Gepost op 06 januari 2008, 21:44
Beste collega's

de regeling inzake de individuele personeelsdossiers bij Maréchal vind ik enorm subjectief en niet handig om mee te werken, hoe behandelen jullie dit gegeven?

Glenn wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 08 januari 2008, 11:12
Wij hanteren een bewaartermijn van 110 jaar na de geboorte van het personeelslid in onze selectielijsten. De definitieve bestemming is "bewaren".

jeroenarch wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 08 januari 2008, 13:28
Die regeling is veel simpelder dan wat Maréchal voorstelt, daar maakt ze een onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke figuren en tussen klassen. Het zorgt wel voor veel meer materiaal dat moet worden bewaard.  Merci voor het antwoord.

Steph wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 27 februari 2008, 13:42
mmm, hoe zit het met loonstaten?
merci

Glenn wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 27 februari 2008, 16:40
Ik laat de loonstaten (staten van weddebetalingen, lijsten van weddebetaling, listings...) meestal na 10 jaar (of naargelang ze nodig hebben) vernietigen. De loonregisters daarentegen laten we wel bewaren.

Als de loonstaten de enige bron zijn over de lonen in een instelling, kan je eventueel definitieve bewaring overwegen.

hannesvh wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 28 februari 2008, 13:03
Ik raad mijn personeelsdiensten (van 12 O.C.M.W.'s) aan de maandelijkse loonfiches 10 jaar te bewaren, tenzij ze liever werken met de kwartaalstaten. Jaarlijkse salarisfiches zijn permanent te bewaren.

Overigens zijn personeelsdossiers permanent te bewaren na schoning bij afsluiting. Bij personeelsdossiers waarvan het geboortejaar 110 jaar geleden is, is steekproefsgewijze selectie toegestaan, waarbij een representatieve hoeveelheid bewaard moet worden naast de dossiers van sleutelpersonages bij een O.C.M.W. (ontvanger, secretaris, hoofdmaatschappelijk werker, ...)

Hannes Vanhauwaert
Stads- en OCMW-archivaris Tielt
jeroenarch wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 01 maart 2008, 15:28
Nog een vraagje: wat moet er juist in een personeelsdossier, de wetgeving is daar enorm onduidelijk over. Sommige archivarissen halen alles in verband met gezondheid : ziektebriefjes, arbeidsongeval, verzekeringen eruit om in aparte mapjes te steken, maar dat maakt het mss nog ingewikkelder?

Martijn VDB wrote Re: personeelsdossiers Gepost op 03 maart 2008, 14:48
Ik kan dit enkel benaderen vanuit de wereld van het privaatrechterlijk archief. Personeelsdossiers hou ik steeds bij (los van welke bewaartermijn uit) wegens vaak erg interessant. Raadpleging kan evenwel pas 100 jaar na het overlijden van de persoon in kwestie (of 100 jaar na het jongste document). Deze termijn zou ik echter liever zelf vervangen zien door 30 jaar, gezien dit toch wel realistischer is.

Pagina's: [1]   Omhoog