Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 09:19
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Opleiding archiefkunde  (gelezen 6424 keer)

Dionysius wrote Opleiding archiefkunde Gepost op 21 juni 2007, 11:50

Hallo, ik ben van plan om de opleiding Initiatie tot de Bibliotheek-, Documentatie- en Informatiekunde :
groep archiefkunde te volgen bij de VSPW (volwassenonderwijs). Heb je daar een toekomst in als je geen hogeschool of universiteit hebt gedaan? (heb wel 2 jaar Bachelor Archeologie gedaan maar gestopt/moeten stoppen)
Ik heb normaal gezien wel eind deze maand al mijn akte van bekwaamheid maar dan kan ik alleen in bibliotheken werken.
Misschien ben ik ook wel nog van plan om graduaat te volgen (bibliothecaris) maar ik twijfel nog aangezien deze richting 4 jaar duurt.
Hopelijk krijg ik hier een zinvol antwoord op, alvast bedankt.

TomC wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 21 juni 2007, 12:51
Beste Dionysius,

Persoonlijk denk ik dat ik je hierop positief kan antwoorden, maar ik heb voor de zekerheid iemand met ervaring ter zake gevraagd om ook te reageren.
Zelf denk ik dat er zeker een arbeidstoekomst is voor iemand die een certificaat IBDI, groep archiefkunde haalt. Als universitair archivaris is het waarschijnlijk iets eenvoudiger om aan de slag te gaan in nieuwe archiefinstelling, maar in de mate dat archiefdiensten worden uitgebouwd (en dan denk ik in de eerste plaats aan gemeente-, stads- en provinciearchieven) is er ook nood aan uitvoerend personeel en naar mijn mening ligt daar de ruimte voor mensen van IBDI, groep archiefkunde. Terwijl universitaire archivarissen in grotere archiefdiensten eerder beleid maken, kunnen mensen met een niet-universitaire archiefvorming ingeschakeld worden bij de uitvoering. Dit werd in het verleden vaak toebedeeld aan mensen zonder een archiefvorming, terwijl dit mogelijk veel beter kan met iemand die een initiatie archivistiek achter de rug heeft.
Tot zover mijn mening hierover. Ik hoop dat er mensen zijn met iets meer ervaring in deze materie om Dionysius te antwoorden.

Ciao!

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Sarah wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 21 juni 2007, 15:31
Ik treed Tom volledig bij dat de toekomst voor jou dan in uitvoerende taken zal liggen. Ik heb de inhoud van die opleiding eens bekeken en dat ziet mij er een meer dan degelijke basis uit. Ik ben er zeker van dat werkgevers het nut inzien van iemand aan te nemen met basiskennis, zoals dat nu ook in de bibliotheekkwereld gebeurt. Ik denk wel dat het aantal vacatures in de bibliotheekwereld een stuk hoger ligt, maar dat kan in de toekomst zeker nog veranderen. Je hebt er op een jaartje met één dag les per week toch al een mooi certificaat bij. Eventueel kan je het combineren met nog iets anders dat je graag doet? Kwestie van je jobkansen te verhogen hé...
Ik hoop dat dit je al wat kan helpen in je beslissing.

Ik heb trouwens dit jaar master archivistiek gecombineerd met de initiatie bibliotheekkunde. Heb je het in gent gevolgd? Zoja, zal ik je wrsch 30 juni zien op de diploma-uitreiking :wink:

Katelijne wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 25 juni 2007, 12:34
Beste,

Als verantwoordelijke voor de opleiding 'initiatie archiefkunde' kan ik bevestigen wat Tom en Sarah schrijven.
Deze opleiding is in 2000 gestart op vraag van de archivarissen zelf, net omdat ze een enorme nood ervaren aan geschoolde uitvoerende archief medewerkers.
De cursisten die deze opleiding volgen zijn zeer divers, zowel naar vooropleiding ( van secundair tot licentiaat/bachelor/master in de geschiedenis) als naar werkervaring (van nog nooit in een archief geweest tot al jaren werkzaam in een archief dienst) toe. Bij evaluaties blijkt telkens weer dat onze cursisten globaal zeer tevreden zijn over de opleiding en ook diegenen die reeds geruime tijd in een archief werken zeggen heel wat opgestoken te hebben wat ze dagelijks kunnen gebruiken in hun archief dienst.
Omdat de klemtoon ligt op uitvoerende taken is ervoor gekozen de kennis en vaardigheden op een zo praktisch mogelijke wijze aan te brengen. De lessen worden dan ook hoofdzakelijk gegeven in de archieven zelf, waar cursisten onmiddellijk de verkregen kennis in praktijk kunnen omzetten. De lesgevers zijn ook allemaal doorwinterde archivarissen die de lessen aanbrengen vanuit hun werkervaring.
Wat tewerkstelling betreft : in de bibliotheeksector zijn er uiteraard meer kansen, enerzijds omdat er in Vlaanderen veel méér (openbare)bibliotheken zijn dan archiefinstellingen en anderzijds omdat men er bij aanwerving (bijna) steeds een initiatie certificaat vraagt. In de archief sector is dit laatste nog niet evident (opleiding bestaat pas sinds 2000 en enkel in Bibliotheekschool Gent)- terwijl de initiatie bibliotheekkunde (de voorloper Akte van bekwaamheid) reeds bestaat sinds 1921 ! Maar er is duidelijk één en ander aan het bewegen op dit vlak. Meer en meer zien we in vacatures dat het hebben of behalen van een initiatie-groep archiefkunde bij de aanwervingsvoorwaarden staat. Ook provincie besturen, ik denk hierbij concreet aan Provinciaal archief West-Vlaanderen, nemen initiatieven om gemeentebesturen te stimuleren en te ondersteunen bij de uitbouw van een degelijk werkende archief dienst, met geschoold personeel.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust
Vriendelijke groet,
Katelijne

AnkeDehuisser wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 26 juni 2007, 11:37
één van mijn collega's heeft deze cursus gevolgd enkele jaren terug, en je zal mij er zeker geen verkeerd woord over horen zeggen

PS: misschien nog belangrijker dan een diploma: passie voor uw vak!!!

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Dionysius wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 07 juli 2007, 13:09
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb me dinsdag al ingeschreven in deze opleiding én ik ga het combineren met graduaat bibliotheekkunde.  :-)
Ik heb sinds eind juni ook het certificaat bibliotheekkunde dus ik kan beginnen solliciteren. Zal wel een moeilijke opgave zijn aangezien ik vanaf september dinsdag, donderdagavond en zaterdagmorgen lessen volg.

KathleenVA wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 27 november 2007, 14:58
Hallo,

Zou ik wat meer info kunnen krijgen over deze opleiding? Ikzelf heb de universitaire opleiding achter de rug, maar zoek info voor iemand die zich wil verdiepen in de archiefwereld, maar dan niet op universitair niveau.

Dit lijkt me ideaal.

Kathleen
Archieven Defensie.

Kaat wrote Re: Opleiding archiefkunde Gepost op 28 november 2007, 11:23
Op de website van de bibliotheekschool (http://www.vspw.be/bibschool/inita.shtml) kan je wat meer info over de inhoud van de vakken en de structuur van de opleiding terugvinden.

Pagina's: [1]   Omhoog