Archiefforum.be
* Startpagina forum Help Zoek Inloggen Registreren
Projecten
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
31 Juli 2010, 13:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 415
Laatste: Jan Stuyck
Statistieken
Totaal aantal berichten: 5005
Totaal aantal topics: 629
Vandaag Online: 7
Ooit Online: 55
( 10 Mei 2008, 06:35)
Gebruikers Online
Gebruikers: 1
Gasten: 7
Totaal: 8
+  Archiefforum.be
|-+  .::Helpdesk / Zelfhulpgroep "De Anonieme Archivaris"::.
| |-+  Allemaal digitaal
| | |-+  Archief 2.0
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Archief 2.0  (gelezen 4210 keer)
Tom C
Beheerder
Geslacht: Man

De knuppel in het archiefhok

« Gepost op: 18 Juni 2007, 09:56 »

Vrienden en collega's,

Zoals velen onder jullie wel weten, ben ik zo nu en dan bezig met online communities voor archivarissen. Dit forum is daar natuurlijk een uitstekend voorbeeld van. Een ander project waar ik mee bezig ben is Het Archiefforum van Eric Hennekam, al is het doel sinds enige tijd verschoven naar een loutere nieuwssite met de DIVAR-lijst als discussie-afdeling. Een aantal maanden terug maakte ik ook kennis met een andere Nederlandse ideeënmens, Christian Van der Ven. Voor de meesten onder jullie bekend als "dien 'ollander" van op de recentste FAAD-studiedag. Zo startte Christian een archivarissencommunity in Second Life, voor mensen zoals ik die ook na hun uren (en hun eerste leven) bezig zijn met archivistiek. Daarover valt alles te volgen op zijn blog: www.digitalearchivaris.blogspot.com
Een nieuw project van zijn hand is de Archief 2.0 community op Ning (archief20.ning.com). Een beknopte voorstelling luidt: "Web 2.0 is nog niet echt ingeburgerd in het Nederlandse en Vlaamse archiefwezen. Beter gezegd: echt niet! Via dit sociale netwerk kunnen de eenzame vakgenoten, die zich al wél hiermee bezig (willen) houden, elkaar ontmoeten en kennis delen." Bij deze doe ik de oproep aan iedere Vlaamse archivaris die wel eens nadenkt (want meer valt er voorlopig niet te doen) over de uitdagingen voor de archivistiek in een Web 2.0-omgeving om zich in te schrijven bij deze groep. Dan voel ik mij daar als Vlaming niet meer zo alleen tussen al die Nederlanders.

Tot daar of hier of ergens anders !

Ciao,

Tom

Tom Cobbaert
Archivaris ADVN.be
Beheerder Archiefforum.be & Archiefwiki.org
Groenstraat 314 - 9041 Oostakker (BE)
*Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke  
titel en generlei te verbinden aan de werkgever*
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: