Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 09:07
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Gedichten  (gelezen 4844 keer)

Tijs wrote Gedichten Gepost op 16 februari 2007, 14:41
In het archief dat ik voor mn stage inventariseer zit een serie doorslagjes van gedichten, maar wat is de redactionele vorm hiervan???

Séba wrote Re: Gedichten Gepost op 19 februari 2007, 12:57
gewoon "gedicht" ?

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
hannesvh wrote Re: Gedichten Gepost op 19 februari 2007, 15:31
Ik zou het ook op "gedichten" houden, tenzij je promotor het misschien eerder heeft voor "lijsten van poëtisch klinkende verzen"...

Hannes Vanhauwaert
Stads- en OCMW-archivaris Tielt
Tijs wrote Re: Gedichten Gepost op 20 februari 2007, 17:51
Volgens mn promotor is "gedicht" geen redactionele vorm, aangezien het ook in de Van Dale niet vermeld staat als het eigenlijke vel papier waarop het gedicht zelf geschreven staat...

Kjell wrote Re: Gedichten Gepost op 21 februari 2007, 09:04
Een redactionele vorm heeft toch niets te maken met de drager, maar wel met de rangschikking van formele kenmerken en inhoud van een document. Een gedicht impliceert vaak toch een standaard lay-out in verzen, versregels en -voeten (tenzij ge Paul van Ostaijen heet, maar zelfs zijn gedichten zijn louter op vorm al vanop honder meter afstand te herkennen). Door het feit dat het ontwikkelingsstadium "doorslag" is, wordt de drager toch duidelijk vermeld (zijnde doorslagpapier). Dit alles doet mij nog meer besluiten dat 'gedicht' een perfect mogelijke redactionele vorm is.

Kjell Corens
Wetenschappelijk medewerker
Universiteitsarchief KU Leuven
Mgr. Ladeuzeplein, 21
3000 Leuven
016/32.46.11
TomC wrote Re: Gedichten Gepost op 21 februari 2007, 09:31
En dit vind ik nu eens een argumentatie die klopt als een bus en waar ik mij 100% in kan vinden.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Gedichten Gepost op 21 februari 2007, 10:05
Nog een term die we in onze aanvullende begrippenlijst kunnen opnemen.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog