Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 22:20
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Pamfletten, uitgedeelde oproepen  (gelezen 6527 keer)

Lawrence wrote Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 25 januari 2007, 14:54
Je kent ze wel... Ik heb in een deel van mijn archief een verzameling van wat ik pamfletten noem.

In casu zijn het een soort oproepen tot steun aan stakers van een bepaald bedrijf.
Ik heb al een paar keer de AVN erop nageslagen, maar ik kan geen bevredigende term vinden.
Een verklaring is het niet want er zit geen rechtsgevolg achter.
Een bevelschrift kan je het bezwaarlijk noemen want Onze Solidariteit V.Z.W. is geen organisatie met gezag (waaronder ik officieel gezag versta).
Een verzoekschrift is gericht aan een persoon/organisatie gezag dus dat valt ook weg.
Een omzendbrief lijkt me ook niet correct te zijn. Het gaat om uitgedeelde pamfletten en niet om één brief met 200 dezelfde geaddresseerden.
Een bekendmaking kan, maar dat geeft de finaliteit van de pamfletten niet voldoende weer.
Nota en memorandum lijken mij in hetzelfde bedje ziek.

En daar stopt het eigenlijk...

Ik kan niet meteen aan de oudere lijst van het Algemeen Rijksarchief, dus ik ken hun alternatieven niet.
Dus vraag ik me af... Gebruik ik pamfletten of heb ik iets over het hoofd gezien?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Joke wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 25 januari 2007, 16:01
Het is inderdaad een twijfelgeval, ik heb er ook al eens op zitten zoeken.

Ik heb er mijn woordenboek bijgenomen, en wat je nog aan je lijstje zou kunnen toevoegen is het (ook niet ideale) woord 'strooibiljet', waarover de definitie zegt dat het een eenvoudig velletje papier is, aan één of twee zijden bedrukt.  Vooral belangrijk: "de boodschap erin is kort en omvat vaak een oproep tot actie"...
In de gekende woordenlijsten vond ik ook geen andere alternatieven.

Lawrence wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 25 januari 2007, 16:03
Een strooibiljet, dat lijkt me toch een goede mogelijkheid.
De definitie omvat zowel informatie over het materiaal als de functie van het document.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
TomC wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 26 januari 2007, 09:55
In mijn persoonlijke woordenlijst heb ik de volgende begrippen staan:

- vlugschrift: kort, op ruime schaal verspreid over een actueel onderwerp. (=“vliegend blaadje”, eerder politiek)
- strooibiljet: vlugschrift waarin iets algemeen bekend wordt gemaakt. 1 pagina
- pamflet: vlugschrift waarin een actueel onderwerp op felle of polemische toon behandeld wordt. Van 1 tot 4 pagina’s. (=“schotschrift”, “libel”)

En in dit geval lijkt een strooibiljet mij ook het meest juiste.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 26 januari 2007, 10:37
Bedankt Tom :)

We zouden eens een eigen lijst moeten samenstellen met aanvullingen.

TomC wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 26 januari 2007, 11:07
Wel van zodra ik de nieuwe structuur lanceer, maak ik daar een speciaal topic over aan.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Kjell wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 30 januari 2007, 10:08
"Strooibiljet met oproep (of aansporing) tot steun aan staking ... " is voor dit soort documenten de beste keuze, denk ik. De term 'pamflet' vereist, zoals Tom het al aangaf, een actueel onderwerp en een streng polemische ondertoon. Een onderscheid maken tussen 'vlugschrift' en 'pamflet' lijkt mij dan wel net iets te verregaand. De twee woorden zijn immers perfecte synoniemen.
Nog een andere verwante term is 'manifest': "openbare bekendmaking van een partij, een politiek persoon enz., tot verklaring of verdediging van haar of zijn opvattingen en handelingen."
Een aanvulling (of maak er maar meteen een tweede deel van) op de AVN is absoluut noodzakelijk. Voor de overheidsarchieven is het handig instrument, maar de andere archieven zijn nog te vaak aangewezen op de creativiteit van de archivaris :-)

Kjell Corens
Wetenschappelijk medewerker
Universiteitsarchief KU Leuven
Mgr. Ladeuzeplein, 21
3000 Leuven
016/32.46.11
Martijn VDB wrote Re: Pamfletten, uitgedeelde oproepen Gepost op 11 april 2007, 07:30
Een interessante aanvulling hierop: kan een pamflet wel door middel van een archiefbeschrijving ontsloten worden? Maw, moeten we voor een pamflet niet als een bibliotheekstuk ontsluiten? Zeker voor grote collectie pamfletten lijkt dit veel zinvoller. Al is ook deze benadering zeker voor discussie vatbaar...

Pagina's: [1]   Omhoog