Je kent ze wel... Ik heb in een deel van mijn archief een verzameling van wat ik pamfletten noem.
In casu zijn het een soort oproepen tot steun aan stakers van een bepaald bedrijf.
Ik heb al een paar keer de AVN erop nageslagen, maar ik kan geen bevredigende term vinden.
Een verklaring is het niet want er zit geen rechtsgevolg achter.
Een bevelschrift kan je het bezwaarlijk noemen want Onze Solidariteit V.Z.W. is geen organisatie met gezag (waaronder ik officieel gezag versta).
Een verzoekschrift is gericht aan een persoon/organisatie gezag dus dat valt ook weg.
Een omzendbrief lijkt me ook niet correct te zijn. Het gaat om uitgedeelde pamfletten en niet om één brief met 200 dezelfde geaddresseerden.
Een bekendmaking kan, maar dat geeft de finaliteit van de pamfletten niet voldoende weer.
Nota en memorandum lijken mij in hetzelfde bedje ziek.
En daar stopt het eigenlijk...
Ik kan niet meteen aan de oudere lijst van het Algemeen Rijksarchief, dus ik ken hun alternatieven niet.
Dus vraag ik me af... Gebruik ik pamfletten of heb ik iets over het hoofd gezien?
What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)