Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:18
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Functionele classificatie gemeentearchief: ontwerp  (gelezen 1961 keer)

Joris Vanderborght wrote Functionele classificatie gemeentearchief: ontwerp Gepost op 10 oktober 2006, 12:30
Beste collega's, geruime tijd ben ik bezig met het ontwerpen van een functionele classificatie voor gemeentearchief. Deze classificatie kan dienen als basis voor een ordeningsplan, een archiefbeheersplan of een archiefschema. Dit systeem kan een alternatief bieden voor o.a. de NDC of de UDC, aangezien het ook 'generiek' toepasbaar is op alle gemeentearchieven.

Jammer genoeg heb ik niet de tijd gehad om de voorbereidende instellingenstudie zo grondig uit te voeren als ik zou willen. Ik werk namelijk als éénmansdienst in een middelgrote landelijke gemeente. Daarom nodig ik vooral de gemeente- en stadsarchivarissen uit het ontwerp te bekijken en me hun opmerkingen door te sturen.

De nieuwe richtlijnen voor de selectie van gemeentearchieven zullen hoogstwaarschijnlijk volgens deze functionele classificatie worden gestructureerd. Zo'n classificatie sluit aan bij de richtlijnen van het Rijksarchief, de ISO-norm en de huidige tendens van de modellering van de administratieve processen binnen een gemeente- of stadsbestuur.

Het onderwerp van de functionele decimale classificatie (FDC :wink:) is beschikbaar op de site van het Antwerpse Stadsarchief.

Pagina's: [1]   Omhoog