Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

06 februari 2012, 00:35
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: overlijdens acte  (gelezen 4337 keer)

Julien de Pauw wrote overlijdens acte Gepost op 03 augustus 2007, 08:58
geacht forum.

Iemand is in het jaar 1872 geboren in Gentbrugge.
Zijn overlijdensplaats is niet bekend bij mij ,zo ook de overlijdensdatum.
Een feit is echter,dat hij is overleden.Maar waar en wanneer.

Mijn vraag is nu,dat wanneer iemand elders overleden is ,of dat ook doorgegeven wordt aan de gemeente waar hij is geboren.

Hartelijke groeten van Julien de Pauw.

TomC wrote Re: overlijdens acte Gepost op 08 augustus 2007, 08:43
Beste Julien,

Wegens de vakantieperiode blijft het antwoord van de experts wat lang uit, excuses daarvoor, maar ik zal zelf een poging tot antwoord ondernemen.
Hoewel ik momenteel niet werkzaam ben ik een gemeentearchief, heb ik in een niet zo ver verleden nog als jobstudent in een gemeentearchief gewerkt. Als ik het mij goed herinner wordt bij verhuis naar een andere gemeente aan de vorige woonplaats medegedeeld dat de persoon daar uit het bevolkingsregister mag geschrapt worden. Dit de laatste mededeling zijnde, wordt later niet meer medegedeeld dat een persoon overleden is. Omgekeerd zou mij verbazen en voor de gemeente een inefficiënte en overbodige handeling (hoewel het voor genealogen vaak heel wat werk zou besparen).
Eigenlijk zit er voor u niet veel anders op dan te beginnen in de bevolkingsregisters van Gentbrugge en van daaruit zijn eventuele verhuizen te volgen tot de gemeente waar het overlijden van de man is ingeschreven.

Groeten

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: overlijdens acte Gepost op 22 augustus 2007, 22:48
Dat klopt.
En dan moet je eigenlijk hopen dat in de desbetreffende bevolkingsregisters daadwerkelijk is opgeschreven waarheen de persoon getrokken is. Indien dit niets oplevert, kan het handig zijn om na te gaan waar de kinderen van deze persoon zijn gaan wonen. Het was vroeger vaak de gewoonte om bij één van de kinderen in te trekken.
Het kan misschien ook nuttig zijn om via de site van http://svvf.be/ op zoek te gaan naar het werk van andere genealogen. Misschien heeft iemand reeds het werk voor u gedaan. Vergeet zeker niet de internetinformatie te dubbelchecken, want een foutje is gauw gebeurd.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog