Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:28
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: kas"boek" - bank"boek"  (gelezen 4003 keer)

Lawrence wrote kas"boek" - bank"boek" Gepost op 13 september 2006, 09:17
Ik ben een boekhouding aan het inventariseren 'met een twist'.
Alles zit in farden (die op termijn moeten ingeruild worden voor dozen).
In die farden zitten de kasboeken en de bankboeken.
Ik staar me waarschijnlijk te blind op het addendum 'boeken', maar de definitie van register (bank- en kasboeken zijn registers volgens den Teuling) is ook niet 100% hulpzaam "een archiefstuk met afschriften/uittreksels van andere documenten".

To cut it short, een kas/bankboek kan een farde met losse blaadjes zijn (normaal gezien genummerd)?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Kjell wrote Re: kas"boek" - bank"boek" Gepost op 13 september 2006, 12:07
Kasboek en bankboek zijn twee perfect bruikbare redactionele vormen. Ze staan zelfs in  "den Teuling". Je kan dan nog altijd bij de materiële omvang vermelden dat het hier gaat om 1 omslag/pak ipv het verwachte "1 deel".
Om alle misverstanden weg te werken: noch het woord "register", noch het woord "boek" vereisen een ingebonden status of een samenbundeling in een band, ook al hebben we er moeite mee om het één niet af te leiden uit het andere.  Van Dale bevestigt dit ook want het woordenboek vermeldt tevens de mogelijkheid "een boek in losse vellen". Hetzelfde geldt voor een register, wat in feite louter een staat is (in dit geval toch). Conclusie: blijf gewoon de woorden bankboek, kasboek, giroboek, inkoopboek, verkoopboek, etc. zonder schroom gebruiken.

Kjell Corens
Wetenschappelijk medewerker
Universiteitsarchief KU Leuven
Mgr. Ladeuzeplein, 21
3000 Leuven
016/32.46.11
Lawrence wrote Re: kas"boek" - bank"boek" Gepost op 13 september 2006, 12:27
Ok.
Bedankt!

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
Koen wrote Re: kas"boek" - bank"boek" Gepost op 14 september 2006, 08:07
Historisch bekeken: in het verleden werden de 'goedkope' versies van een boek trouwens losbladig verkocht.  Alleen wie het zich echt kon veroorloven kocht een boek met een boekband (dit wil dikwijls ook zeggen: liet er zelf één aanzetten).  De definitie boek wordt dus historisch gezien ook voor beiden gebruikt.

Koen Verstraeten
Opleider archiefbeheer AR/OFO
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: kas"boek" - bank"boek" Gepost op 20 september 2006, 19:40
interessant.
daar had ik nog nooit bij stilgestaan.

Pagina's: [1]   Omhoog