Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 10:33
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: tape  (gelezen 8031 keer)

AnkeDehuisser wrote tape Gepost op 18 juli 2006, 09:26
Collega's,

ik ben op zoek naar zuurvrije tape waarmee we archiefstukken kunnen vastmaken op passepartouts, en dus ook veilig verwijderen, iemand enig idee van tape en/of andere hechtsystemen?

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Martijn VDB wrote Re: tape Gepost op 18 juli 2006, 13:54
Misschien kan je eens informeren bij Janssen, Weismuller & Beuns (contactpersoon Inge Dekker, i.dekker@jwb-ceka.nl). Ze hebben zowat alles beschikbaar, dus wie weet...

Séba wrote Re: tape Gepost op 20 juli 2006, 16:08
En fotohoekjes ? Zorgt voor steun maar plakt niet aan de stukken zelf ...

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
Kjell wrote Re: tape Gepost op 20 juli 2006, 23:15
Melinex Polyester Films (breedte ca. 3cm) is in combinatie met enige handigheid van de archivaris het onmisbare hulpstuk voor archieftentoonstellingen. De gebruiksmogelijkheden zijn legio. Je kan er bandjes mee maken om boeken open te houden of om oorkondes opengevouwen te monteren op zuurvrij karton.

Bij montage in passepartouts kunnen fotohoekjes handig zijn voor kleine formaten, maar voor grotere stukken zijn ze echt af te raden (owv stevigheid en stabiliteit). Ook hier kan je weer beter Melinex gebruiken. Je legt de zuurvrije passepartout met de achterkant naar boven en je legt er het archiefstuk mooi op (uiteraard ook weer met de achterkant naar boven). Vervolgens knip je een stuk Melinex (te vergelijken met plakband zonder lijm) af en leg je dit waar elke derderangs archivaris zijn plakband zou kleven (m.n. in het langs over de gehele grens van passepartout en archiefstuk en zelfs nog een stukje erover). En dan mag je je echte plakband bovenhalen en plak je vervolgens die Melinex vast op de achterkant van de passepartout. Je doet dit best aan de onderkant (dan zakt je archiefstuk eenmaal in de kader niet weg achter de passepartout) en best ook aan de zijkanten en eventueel zelfs aan de bovenkant (als je geen kader met achterwand gebruikt). Tot slot nog een groot vel zuurvrijpapier er vanachter bovenop en je kan het geheel inkaderen in een wissellijst. Het spreekt voor zich dat hergebruik van die passepartouts door deze methode vrij beperkt is.

Ik weet het, het klinkt gecompliceerder dan dat het eigenlijk is! Maar eenmaal je het begrepen hebt en je in de kleuterschool al cum laude het diploma knippen & plakken behaald hebt...is er eigenlijk geen probleem.

Kjell Corens
Wetenschappelijk medewerker
Universiteitsarchief KU Leuven
Mgr. Ladeuzeplein, 21
3000 Leuven
016/32.46.11
AnkeDehuisser wrote Re: tape Gepost op 10 augustus 2006, 15:14
Kjell,

heel erg bedankt, we zullen uw deskundige uitleg eens testen
nooit gedacht dat mijn diploma 3de kleuterklas van pas zou komen, nu weet ik eindelijk waarom  :-D

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Kjell wrote Re: tape Gepost op 17 augustus 2006, 15:21
Graag gedaan, Anke.

Als je nog bijkomende vragen of problemen hebt, weet je me te vinden. En moest je nu echt beginnen te knoeien en al vier door de stad Halle duurbetaalde rollen Melinex verprutst hebben en er nog steeds niet geslaagd zijn van één stuk deftig in te lijsten: de rector magnificus van onze Alma Mater verhuurt mij (op eenvoudige smeekbede) tegen zeer schappelijke prijzen aan KULalumni-archivarissen  :-D.

Kjell Corens
Mgr. Ladeuzeplein, 21
3000 Leuven
016/32.46.11
AnkeDehuisser wrote Re: tape Gepost op 18 augustus 2006, 15:36
* giechel* ik zal de kosten in begrotingsvoorstel opnemen  :-D

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
katrien wrote Re: tape Gepost op 20 december 2006, 13:29
Ik ben opzoek naar een leverancier van melinex en/of van siliconen papier. Misschien dat jullie mij enkele goede adressen kunnen geven.
Alvast bedankt.

Katrien Oscé
Museum Felix De Boeck

Kjell wrote Re: tape Gepost op 22 december 2006, 12:49
Wij bestellen Melinex bij La Route de Papier in Brussel (Avenue des Mimosas 83; 1150 Brussel).
Je kan de catalogus online raadplegen. Op de website staan ook een aantal artikels over montage van diverse stukken op diverse dragers (ook altijd handig bij tentoonstellingen).
Zie dus: http://users.belgacombusiness.net/laroutedupapier/site/index.htm voor meer info. Als je dan bij polyester kijkt, kom je bij de Melinex-rollen terecht.

Kjell Corens
Mgr. Ladeuzeplein, 21
3000 Leuven
016/32.46.11
Rik - Cami wrote Re: tape Gepost op 08 januari 2007, 11:47
Hallo
Dit forum zopas ontdekt en ik zie dat u op zoek bent naar enkele producten die wij verdelen.
U kan bij ons (firma Cami te Oostende) terecht voor verschillende types zuurvrije tapes, papieren, kartons, archiefdozen en -omslagen).
Een catalogus en prijslijst kunt u aanvragen via onze website : www.cami-nv.com/ned/contact-pagina.htm
Hopelijk kunnen wij u van dienst zijn.
Groeten

Pagina's: [1]   Omhoog