Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 23:40
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Dia's en glasdia's  (gelezen 5612 keer)

Sofie wrote Dia's en glasdia's Gepost op 18 mei 2006, 09:31
Hoi,

Ik heb hier in mijn archief hopen en hopen oude dia's, sommige zijn zelfs nog van die grote glasdia's. Hebben jullie enig idee hoe deze te bewaren? Of weet er iemand hoe je dia's kunt overzetten op een andere drager?

Bedankt,

Sofie Wauters
VZW Speelbergen-Heem-Dr. Jozef Weyns

Kaat wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 18 mei 2006, 13:29
Er bestaan zuurvrije mapjes met 4 'flappen' waarin je die glasnegatieven perfect kan verpakken (ze bestaan in diverse formaten).
Ik kan me natuurlijk de naam van de producent niet meer herinneren maar ik vraag het na bij iemand die het misschien wel weet. 

Lawrence wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 18 mei 2006, 18:19
Zoals je waarschijnlijk weet, zijn de optimale bewaarvereisten (temperatuur, luchtvochtigheid) zeer streng.

In De Munt heb ik dozen gezien waarin dia's bewaard worden, zoals Kaat ze beschrijft.
Ik denk dat die wel op internet te vinden zijn.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Jan Godderis wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 19 mei 2006, 09:52
Ik heb daar - denk ik - iets over liggen. Bel me volgende week 's avonds eens, dan ben je zeker dat ik niet vergeet te kijken.

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Kaat wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 19 mei 2006, 10:00
Ik heb mijn geheugen intussen laten opfrissen (met dank aan Jeroen van het DADD!).

Bij Cami (http://www.cami-nv.com/NED/Cami-frame.htm) hebben ze die mapjes in elk geval maar er zijn ongetwijfeld nog leveranciers waar je terecht kan.

Sofie wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 19 mei 2006, 13:43
Mail me je telefoonnummer dan eens door Jan, ik denk dat de adreslijst uit mijn archief 'verdwenen' is :-D

ariane1616 wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 31 mei 2006, 15:13
Je kan dia's (laten) overzetten op CD of DVD. Hiervoor bestaan speciale scanners.

Eva Devooght wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 27 juni 2006, 10:02
Je kan de flapmapjes ook krijgen bij Jansen-Wijsmuller & Beuns.  Deze zullen wellicht veeeeel goedkoper zijn dan bij Cami!

Groetjes
Eva

TomC wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 27 juni 2006, 12:30
Bedankt voor de tip Eva !

Trouwens, op het Nederlandse Archiefforum werd een gelijkaardige vraag gesteld:

Citaat
In het archief van het Historisch Centrum het Markiezenhof, Bergen op Zoom, zijn er ca. 1000 glasnegatieven. Een klein deel ervan zijn afgedrukt, de rest liggen nog in enveloppen in archiefdozen. Wij zijn nu aan het verpakken (in verband met een toekomstige verhuizinging) van de glasnegatieven in dozen van Jansen, Wijsmuller en Beuns, met ieder negatief in zuhb eigen 4-flap.  Zo ver ik weet worden glasnegatieven staand opgeborgen in de dozen, maar ik vraag me af of ze ook liggend op een plank kunnen staan. Het lijkt me veiliger, want de dozen kunnen niet omvallen.Graag advies erover,

Petrina Reynolds

Met als reply:

Citaat
Wij bewaren de glasnegatieven per formaat in zuurvrije mappen die dan rechtopstaand in stevige zuurvrije dozen gaan (type pHhibox geleverd door de firma Cami nv).  De dozen zijn op maat van de glasnegatieven zodat ze niet schuiven, plooien of omvallen.  Het lijkt me veiliger om de glasplaten rechtopstaand te bewaren omdat teveel gewicht op de toch al broze platen niet zo gunstig is.  Bovendien is het zo handiger om ze te consulteren en uit te halen.
Met vriendelijke groet,
Claudia Vermaut

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Sofie wrote Re: Dia's en glasdia's Gepost op 22 januari 2007, 10:33
Hoi,

Ik heb nog een probleem met mijn glasnegatieven. die werden zo'n vijftig jaar geleden allemaal voorzien van een zwarte strip en sommigen zijn nu compleet met elkaar versmolten. ik krijg ze onmogelijk uit elkaar zonder de dia's te breken. Heeft iemand enig idee welke lijmoplosser ik kan gebruiken zonder de dia's zelf te beschadigen?

Groetjes

Sofie Wauters
VZW-Speelbergen-Heem-Dr. Jozef Weyns

Pagina's: [1]   Omhoog