Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 11:31
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ordening dynamisch gemeentearchief  (gelezen 2119 keer)

Eva Devooght wrote Ordening dynamisch gemeentearchief Gepost op 05 april 2006, 14:40
Hallo,
Sinds 1 maart ben ik aangesteld (halftijds) als archivaris van Stad Deinze.  In Deinze worden alle documenten geordend volgens het UDC-stelsel.  Ik wil van dit systeem af.  Ik zou dus graag een nieuw ordeningsplan maken voor alle diensten afzonderlijk.  Zijn er mensen die tips hebben bij het maken van een specifieke ordening per dienst?  Zijn er mensen die zelf een goeie ordening gemaakt hebben of werken met een goede ordening?  Alles is bruikbaar!!!

Bedankt bij voorbaat!

Groetjes
Eva

Jan Godderis wrote Re: Ordening dynamisch gemeentearchief Gepost op 05 april 2006, 15:17
Ik zou inderdaad aanraden om van de UDC af te stappen.

- Ik zou in elk geval een ordening naar functies en taken aanbevelen,
- In het boek 'archiefbeheer in Gemeenten en OCMW's' (Miscellanea Archivistica Manuale, nr. 20) van Herman COPPENS staat een basisarchiefschema voor gemeenten. Dat is wel minder bruikbaar voordynamisch archief, maar het kan niettemin als inspritatiebron dienen.

Ik zal het hierbij laten want de stads- en gemeentearchivarissen op dit forum zullen u ongetwijfeld beter kunnen helpen.  :wink: Als het ondertussen door niemand anders gebeurd is, post ik vanavond of morgen wellicht wat meer over het opmaken van een ordeningsplan.

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Ordening dynamisch gemeentearchief Gepost op 05 april 2006, 17:18
Altijd nuttig om te bekijken is - ook als het om geordend archief gaat:

Gadeyne (G.), Archiefschema voor de ordening van een ongestructureerd statisch gemeentearchief (1795 – ca. 1977), Algemeen Rijksarchief, Brussel. (Miscellanea Archivistica Manuale 13.)

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
AnkeDehuisser wrote Re: Ordening dynamisch gemeentearchief Gepost op 06 april 2006, 08:49
Sluit mij volledig aan bij het gezegde

als de diensten zelf een goede ordening hebben, kan daar zeer veel inspiratie uitgehaald worden voor eventuele herordeningsschema's

Veel succes Eva!

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Eva Devooght wrote Re: Ordening dynamisch gemeentearchief Gepost op 06 april 2006, 11:54
De diensten gebruiken allemaal UDC-code...
Dus hebben geen eigen ordening.  Zijn er nog mensen die zelf een goeie ordening gebruiken in hun job?  Gadeyne en Coppens heb ik grotendeels doorgenomen, maar een praktijkvoorbeeld interesseert mij wel.  Vooral Technische Dienst baart mij grote kopzorgen  :|  Nu ja, binnen een paar maanden zal ik (hopelijk) al heel wat verder staan en zal ik (weeral hopelijk) lachend op deze periode terugkijken...

Groetjes en bedankt al voor de reacties...

Eva

Pagina's: [1]   Omhoog