Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:34
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel  (gelezen 16757 keer)

Eric Hennekam wrote Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 28 maart 2006, 12:14
Volgens het omslagartikel van Knack  heeft Belgie momenteel een zeer goede Algemeen Rijkarcharis en was zijn voorganger niet bepaald effiënt. Het artikel is mooie reclame voor de archieven en genealogie in het bijzonder.

Zie ook: http://forum.archieven.org/index.php?topic=4257.0

De Knack redactie heeft het artikel naar Het Archiefforum toegezonden.
We zijn momenteel in onderhandeling om het artikel na donderdag te plaatsen in PDF-formaat.

meer info: http://forum.archieven.org

* Beheerder Het Archiefforum Nederland en Vlaanderen www.archieven.org
* docent archiefonderzoek/archivaris
Eric Hennekam wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 28 maart 2006, 14:16
Het tijdschrift Knack heeft zojuist toestemming gegeven het complete artikel in PDf-formaat aan te bieden aan de bezoekers van Het Archiefforum Nederland en Vlaanderen. Dit zal vrijdag gebeuren.

Eric Hennekam wrote KNACK artikel kunt u nu downloaden Gepost op 29 maart 2006, 08:08
Het artikel kunt u nu downloaden onder bericht:
http://forum.archieven.org/index.php?topic=4280.msg6435#msg6435

TomC wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 30 maart 2006, 09:22
Mhhh ik heb het artikel gisteren eens gelezen en zoveel staat er nu ook weer niet in, toch niet voor archivarissen. Het is eigenlijk eerder een promotekst voor genealogie ;) En buiten een stukje over de rol die de Mormonen spelen is dit het enige wat er te lezen valt:
Citaat
Wel worden nieuwe gegevens steeds vaker digitaal opgeslagen. Maar het lijkt vooralsnog niet haalbaar om alle bestanden
met terugwerkende kracht te digitaliseren. ‘De twintigste-eeuwse archieven zijn gigantisch en in het verleden werden ze vaak nogal stiefmoederlijk behandeld’, zegt historica Gita Deneckere. ‘Zelfs de openbare archieven van het Rijksarchief zijn niet altijd even goed beheerd. Tegenwoordig is er een zeer goede algemene rijksarchivaris, maar zijn voorganger werkte niet bepaald efficiënt. Jaar na jaar stapelden documenten zich op zonder geïnventariseerd te worden. Voor sommige archieven zijn de selectiecriteria dan weer veel te vaag. Neem de enorme stapels papier die uit onze rechtbanken komen. Die kunnen niet allemaal worden bewaard, en de schifting gebeurt in de praktijk vaak lukraak.
Iemand verrast ? Ik niet alvast. Kritiek op het verleden is makkelijk en voor men de huidige algemeen rijksarchivaris kan beoordelen, zouden we hem beter toch eerst wat inlooptijd gunnen. De man is hoop en al nog geen jaar in dienst, dus hem nu al bombarderen tot "zeer goed" lijkt mij eveneens nogal gratuite. Enfin, we leven op goede hoop ... En we zullen als archivarissen toch maar weer eens tevreden zijn zeker met een voetnoot in de media ;)

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 30 maart 2006, 12:09
Laatst bewerkt op: 30 maart 2006, 12:31 door Lawrence
Gita Deneckere hoeft haar collega, volgens mij, niet door het slijk te halen, want Karel Velle heeft het Rijksarchief in beweging gekregen. Hij heeft ervoor gezorgd dat Archeion eindelijk in de beslissende ontwikkelingsfase is terechtgekomen. Toen ik bij de erfgoedcel Brugge werkte, heb ik gezien hoeveel moeite er in het ARA en RABrugge gedaan wordt om het in de goede baan te leiden. Ik kijk er al naar uit om het systeem te raadplegen.

Indien we dit samennemen met Archiefbank Vlaanderen van de vier grote ideologische archieven, dan zie ik dat onze sector - zij het later dan in anderen landen - toch al een aantal grootschalige informaticaprojecten op een stevige basis rusten.

Doe zo voort, zou ik zeggen.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Jan Godderis wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 30 maart 2006, 13:13
Doe zo voort, zou ik zeggen.

Dat kun je wel zeggen. Er zijn nog uitdagingen genoeg:
wetgeving
gebouwen
mensen
gekendheid

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 30 maart 2006, 13:23
Zeker en vast.
De wetgeving moet echter toch van de regering komen.

Een eigentijdse ontsluiting moet sowieso bovenaan elke agenda staan.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
hannesvh wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 30 maart 2006, 14:08
Mijn ervaring omtrent het opstarten van wetgeving (en sinds ik mij buig over een fractiearchief, mag ik mij toch wel stilaan een kenner noemen op dat vlak), is dat de politiek zich pas iets aantrekt van een bepaald probleem, als het veel in de pers komt. De zin: "de wetgever heeft daar totnutoe weinig aandacht voor gehad, doet soms wonderen!"

Dus laat u maar eens allemaal goed gaan, zou ik zo zeggen!

Hannes Vanhauwaert
Stads- en OCMW-archivaris Tielt
TomC wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 31 maart 2006, 10:56
Gita Deneckere hoeft haar collega, volgens mij, niet door het slijk te halen

Absoluut niet, daar is geen enkele reden toe. Ik bedoel gewoon dat het niet echt
gepast is om nu al een balans op de te maken van Karel Velle, of deze nu positief
of negatief zou zijn. Je kunt iemand zijn rekening niet maken na nog geen jaar
betrekking te hebben genomen als algemeen rijksarchivaris. Het dynamisme die
zijn benoeming en hijzelf op gang hebben gebracht is onmiskenbaar, net als de
realisaties die je opnoemt.
Ik treed je dus volledig bij als je zegt: "Doe zo voort"

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Wim Vanhaecke wrote Re: Knack: zeer goede Algemeen Rijksarchivaris in België momenteel Gepost op 02 april 2006, 21:31
Ik was niet bijster enthousiast over die Knack-reportage omdat ze werd aangekondigd in de radiospot als 'Wat drijft genealogen om dagenlang in MUFFE archieven te zitten.'
Toen ik het artikel las viel het nog mee, maar het ging eigenlijk vooral over genealogie.

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog