Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:40
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: dossiers - inventarisatie  (gelezen 1577 keer)

AnkeDehuisser wrote dossiers - inventarisatie Gepost op 27 maart 2006, 11:05
Collega's,

een vraagje i.v.m. inventarisering dossier van de 'feestelijkheden'.
Stel één dossier wordt benoemd als 'Sinksenfeesten', maar in dit dossier zitten submapjes 'ontvangst delegatie', 'optocht', enz.... Op welk niveau beschrijven jullie?
- enerzijds zou ik zeggen één niveau, dan kan je mooie meervoudige beschrijvingen maken,
- anderzijds: soms worden er specifieke gebeurtenissen gekoppeld aan een bestaand feest vb: opening bibliotheek als subdossier dat je anders, vrees ik, niet daar zou gaan zoeken...., bovendien zijn sommige onderverdelingen van dossiers in andere jaren aparte dossiers.

Dus dilemma: korte, beknopte of uitgebreide inventaris ? en hoe krijg je dat dan mooi beschreven?
En een tweede vraag: ontsluiten we één deel grondig en doen we er lang over, of voorzien we een beknopte inventaris die later aangevuld kan worden? Bovendien zijn we tegelijk aan het schonen en herverpakken.... kwestie van niet alles terug uit het depot te moeten halen neig ik naar een uitgebreide inventaris, maar wat denken jullie?

Graag veel argumenten pro en contra  :-)

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Lawrence wrote Re: dossiers - inventarisatie Gepost op 28 maart 2006, 11:16
Ik had hetzelfde op mijn stage met de meifoor in Brugge.
Dit archief zat wel niet altijd op orde, niet altijd in mapjes, maar ik heb het als volgt gedaan:

kleinste dossiereenheden weergeven.
dus, bij mij zou je zo eenvormig mogelijk aparte dossiers terugvinden, onder het kopje van Sinksenfeesten 1930, Sinksenfeesten 1931 etc.

Het kost meer tijd, maar zoals je zelf zei, wie zou er aan denken om een bibliotheekopening bij de Sinksenfeesten te zoeken?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog