Laatst bewerkt op: 09 maart 2006, 16:54 door Tom C
Een moeilijke kwestie inderdaad...
Zelf gebruikte ik totnogtoe "Toespraak van/over" (in het geval van een gelegenheidsgebonden, belijdende rede), "Voordracht van/over" (in het geval van een belerende rede) en "Lezing van/over" (in het geval van een wetenschappelijke rede). In het prille begin zelfs nog even redevoering in plaats van toespraak. Maar het feit dat we tot op heden "toespraak" gebruiken als redactionele vorm (tekst van toespraak gebruik ik sowieso al niet omdat ik mij in een archief moeilijk iets anders kan voorstellen dan dat de toespraak een tekst zou zijn, audiovisuele stukken zijn daarbij echter hors-categorie) wil niet zeggen dat we niet kunnen nadenken over eventuele oplossingen voor het door Martijn terecht aangehaalde probleem. Ik kan hem dus volledig volgen in zijn redenering dat toespraak een inhoudelijke omschrijving is en geen redactionele vorm. Zijn voorgestelde oplossing "verslag van een toespraak" zou kloppen indien deze genoteerd zou worden door één van de toehoorders, dat is echter zelden het geval. Al valt het soms wel eens voor natuurlijk (zelf mocht ik al eens in die situatie verkeren). Goed tijd dus om eens het creatieve brein te laten werken (want is dat niet één van de eerste vereisten van een archivaris, creativiteit ...).
Mag ik daarbij nog een tweede probleem plaatsen. Laat ons even het stuk in kwestie en zijn herkomst bekijken. Er zijn twee mogelijkheden: ofwel is het zoals Martijn aanhaalt een verslag van een toespraak, genoteerd door een toehoorder; ofwel is het, more likely, de tekst van de toespraak die de redenaar voor zichzelf heeft uitgeschreven/uitgetikt/uitgeprint ter voorbereiding of zelfs bij zich had toen hij zijn woorden de wereld instuurde. In dat geval moet je volgens mij al in ontwikkelingsstadia beginnen denken. Een minuut kan al niet voorkomen aangezien deze toespraakteksten vaak een richttekst is waarlangs de redenaar zich begeeft en vaak uitweidt. Dan komen nog de ontwerpstadia, klad en concept. In sommige gevallen zou klad kunnen gebruikt worden als de toespraak niet echt uitgewerkt is, een concept zou dus de meest gebruikelijke term zijn ... "Concept van toespraak van Frans Van der Elst over het Egmontpact" zou dan een mogelijke beschrijving zijn (gebruik van ontwikkelingsstadium in redactionele vorm, cfr. Coppens p. 354-355). Ik weet het, dat is het complexer maken, maar tijdens het denken aan een oplossing stootte ik op deze problematiek. Een "toespraak" is archiefwetenschappelijk dus sowieso een moeilijke term. Het is geen correcte redactionele vorm, daarenboven uit een toespraak zich in een archief ook enkel als een geluidsopname, een verslag of een ontwerptekst en bestaat dus niet als een archiefstuk an sich.
Of denk ik gewoon iets te complex hier ?
Tom Cobbaert
archief & it
ADVN -
NISEwww.tomcobbaert.eu<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>