Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 08:39
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: selectielijsten universiteitsarchief  (gelezen 4552 keer)

pingelaere wrote selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 31 januari 2006, 12:22
Weet er iemand of er door de Algemeen Rijksarchivaris goedgekeurde selectielijsten bestaan voor de archieven van de openbare universiteiten ?
Deze vallen immers ook onder de Archiefwet van 1955..

TomC wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 31 januari 2006, 12:56
Interessante vraag Patrick, zelf heb ik daar weinig weet van. Ik dacht van niet, maar heb zo'n vermoeden dat de universiteitsmedewerkers onder onze leden daar iets conclusiever in kunnen zijn.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Jan Godderis wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 31 januari 2006, 13:59
Ik denk dat er daar nu iemand mee bezig is in het universiteitsarchief van de Ugent? Of is het net Pingelaere die er mee bezig is?

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
pingelaere wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 31 januari 2006, 14:35
Wel, UGent heeft een centraal archief en bewaart, naar ik vermoed, "alles" in dit centraal archief.
Zelf ben ik niet aan de UGent verbonden, maar wel aan de Universiteit Antwerpen, waar we voorlopig geen centraal archief hebben.

Patrick Ingelaere

Kaat wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 02 februari 2006, 11:55
universiteitsmedewerker meldt zich  (geweldig woord Tom, maar universiteitsarchiefmedewerkster zou nog beter scoren bij scrabble) !

Er zijn geen officiële, door het Rijksarchief goedgekeurde bewaar- en vernietigingslijsten voor de Universiteiten.
Er werden in het kader van de opleiding Archivistiek wel een aantal verhandelingen ingediend waar men bewaar- en vernietigingslijsten opstelde voor één dienst binnen de Universiteit. Dergelijke verhandelingen werden zowel voor de U Gent als voor de VUB gemaakt.
De archiefdiensten van de verschillende universiteiten zullen waarschijnlijk ook wel over selectielijsten voor bepaalde afdelingen beschikken.

pingelaere wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 02 februari 2006, 15:42
Dank je Kaat, voor je reactie. Dit is wat ik al vermoedde.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen vrije universiteiten (zoals de VUB en de KULeuven) en de openbare universiteiten (zoals UGent en Universiteit Antwerpen). De laatste categorie valt immers onder de Archiefwet en moet in principe "alles" bewaren, de eerste niet.

Patrick Ingelaere

Lawrence wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 02 februari 2006, 16:37
Aan die ongelijkheid zou toch gesleuteld moeten worden.
Nog iets voor een nieuwe archiefwet me dunkt.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
pingelaere wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 02 februari 2006, 18:13
Nog beter ware het dat er een decretale regel ivm de archieven van de universiteiten zou komen : onderwijs is immers een gemeenschapsmaterie en universiteiten zijn onderwijsinstellingen..
Deze regel mag grondwettelijk gezien totaal los staan van de federale Archiefwet.

Patrick Ingelaere

Lawrence wrote Re: selectielijsten universiteitsarchief Gepost op 02 februari 2006, 18:20
Meer zelfs, een volwaardig archiefdecreet is noodzakelijk.
Het is erg dat het Vlaams Parlement nog altijd geen stappen heeft ondernemen om een archiefdecreet uit te vaardigen.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog