Om de één of andere reden behoed ik me ervoor om met "de grote archiefshow" gepresenteerd door Bart Peeters en zijn Ilse voor de dag te komen, maar televisieaandacht op een gezonde manier kan onze sector geen schade berokkenen.
Ik denk bijvoorbeeld aan Royalty waar Gustaaf Janssens onlangs geïnterviewd werd en kon vertellen wat hij deed, welke interessante archiefstukken er aanwezig zijn, wat het nut is van zijn archiefdienst... Royalty bereikt natuurlijk een select publiek op basis van interesse, maar dit neemt niet weg dat dit een goed voorbeeld is van hoe gewerkt wordt.
Indien archieven wat meer vermeld zouden worden in de media dan krijgen ze ook meer politieke relevantie en dan zal één van de verkozen haantjes wel het licht zien en iets op poten zetten.
Anderzijds laat het Vlaams Parlement ook toe aan de burgers om zelf wetsvoorstellen in te dienen over relevante materie. De werkgroep van de VVBAD kan in dat opzicht, maar ook algemeen misschien een directere en actievere rol gaan spelen?
What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)