Het belangrijkste is in elk geval dat de website al direct volgens de regels van de kunst gemaakt is. In dat geval is de archivering niet erg ingewikkeld. Het meeste komt er dan gewoon op neer de website te kopiëren en waar nodig wat aan te passen (linken, afbeeldingen naar standaard, ...).
Moeilijker is het natuurlijk als de website door een externe partner ontwikkeld wordt. Dan is het moeilijker om op te leggen dat de website naar regel opgebouwd moet worden en kunnen er eventueel problemen zijn met het auteursrecht.
idd, maar het probleem van outsourcing van websitedevelopment kom je overal tegen... zorgt voor een logge structuur van websites...
trouwens er is geen probleem met auteursrecht als je als archivaris je eigen website (van jouw instelling) archiveert, wel is het zo dat je bij metadata wel webmasters, ontwikkelaars en zo mee moet archiveren, dus eigenlijk geef je wel credit aan deze mensen....
ik weet niet goed hoe ik zoiets moet aanpakken, aangezien ik zelf geen echte computerwhizkid ben, maar ik vind wel dat archivarissen moeten proberen dit te stimuleren... kwestie van, én zeker als overheid, niet de reputatie van achter de feiten aan hollend te hebben....
dus wil ik daar in Halle wel eens een notake over maken en dan zie we wel weer....
Tom, zijn ze in A'pen nog maar bezig met praktische uitwerking? Ik dacht dat ze al veel verder stonden... er is toch al een richtlijn uit 2001, waarin ze spraken over reconstructie van oude versies van de website
Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever
Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28