Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:39
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: hulp bij onderzoek  (gelezen 3132 keer)

annemie wrote hulp bij onderzoek Gepost op 11 februari 2006, 17:04
Ik ben een studente 2de lic en doe voor het ogenblik opzoekingswerk in '' d'archieven" - Ik stel mij enkele vragen die jullie misschien als rotten in het vak gemakkelijk kunnen oplossen. Mijn onderzoek situeert zich rond Brussel in de 18de eeuw, meer bepaald Edouard de Walckiers enthousiast Vonckist - ik zoek bvb :
*registers van openbare veilingen ;
*in welk archief vindt men gegevens over "mainlevée hypthécaire" door een homme de loi J.Michiels ;
*"vente judiciaire" in een landhuis te Laeken in 1806, waar worden de archieven hiervan bewaard ;
*bestaan er lijsten met namen van buitenlanders die in de 18de eeuw  te Brussel verbleven ;
*een "Adjuction publique – expropriation forcée " bij het tribunaal van eerste aanleg in 1838 (Brussel) - in welk archief moet ik daarvoor gaan zoeken.
Hartelijk dank voor elke tip.
Annemie

annemie wrote Re: hulp bij onderzoek Gepost op 12 februari 2006, 21:28
bij mijn vraag om hulp van gisteren zit natuurlijk een onnauwkeurigheid. Edouard de Walckiers was erg actief op het einde van de achttiende eeuw  - maar ik ben voornamelijk geinteresseerd in zaken die hem aanbelangen in het begin van de 19de eeuw, en dat is het Franse regime maar ook het Ostenrijkse regime en het Hollandse regime . Ik wou dit toch graag specifiëren.

AnkeDehuisser wrote Re: hulp bij onderzoek Gepost op 13 februari 2006, 11:00
Hallo Annemie,

- registers openbare veilingen... ofwel veilinghuizen zelf of misschien kan het Algemeen Rijksarchief hier verder helpen