Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 17:25
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling  (gelezen 9965 keer)

Lawrence wrote Re: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling Gepost op 08 februari 2006, 11:57
... moet de vrouwenbeweging misschien ook nog een eigen archief hebben? archief van de gepensioneerden? Archief voor kinderen? archief van de postzegelverzamelaars?....

... als ze niks beters te doen hebben, mogen ze de archiefwet eens aanpakken in plaats van onze schaarse middelen te versplinteren...

Instellingen zoals het Fonds Suzan Daniëls kunnen hier de oplossing zijn.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Wim Vanhaecke wrote Re: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling Gepost op 12 maart 2006, 21:58
Wat ik trouwens vreemd vind is dat Amvb, Dacob en Karel Cuypers maar erkend omdat ze Brusselse instellingen zijn. Waarom hebben ze dat in godsnaam zo gedaan?
Ik ben trouwens voorstander van een indeling van de privaat-rechterlijke archieven naar analogie van de musea. Zo krijg je archieven van 1 ste categorie (de vier grote privaatrechterlijke), 2 de categorie :Dacob, Amvb, Karel Cuypers en eventueel nog andere instellingen, misschien zelfs een 3 de categorie voor plaatselijke archieven, zo kunnen dan ook gemeentearchieven door Vlaanderen gesubsidieerd worden.

Lawrence wrote Re: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling Gepost op 12 maart 2006, 22:57
Ivm AMVB etc heeft dit te maken met het Nederlandstalig karakter van de vzw's.
Cultuurverenigingen in Brussel kunnen slechts subsidies krijgen als ze ééntalig zijn. Je kunt je de reactie van bepaalde politieke partijen wel inschatten indien "Vlaams geld" aan deels Franstalige verenigingen geschonken wordt.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
Séba wrote Re: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling Gepost op 13 maart 2006, 08:22
Ivm AMVB etc heeft dit te maken met het Nederlandstalig karakter van de vzw's.
Cultuurverenigingen in Brussel kunnen slechts subsidies krijgen als ze ééntalig zijn. Je kunt je de reactie van bepaalde politieke partijen wel inschatten indien "Vlaams geld" aan deels Franstalige verenigingen geschonken wordt.

En dan krijg je zo'n absurde situaties zoals het DACOB dat uit twee delen bestaat om aan elke kant van de taalgrens subsidies te vangen ...  :?

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
Lawrence wrote Re: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling Gepost op 13 maart 2006, 12:13
Laatst bewerkt op: 14 maart 2006, 00:05 door Lawrence
inderdaad, daar komt het in feite op neer.
Ik vind het ook op zijn zachtst eigenaardig.

Ik zou voorgesteld hebben dat tweetalige organisaties een dubbel subsidiedossier indienen, zodat bijvoorbeeld een gezamenlijke commissie van de Waalse en de Vlaamse regering daarover samen konden beslissen.

Wim Vanhaecke wrote Re: Arbitragehof vindt dat vrijzinnige recht heeft op eigen archiefinstelling Gepost op 13 maart 2006, 22:32
Ik zou voorgesteld hebben dat tweetalige organisaties een dubbel subsidiedossier indienen, zodat bijvoorbeeld een gezamenlijke commissie van de Waalse en de Vlaamse regering daarover samen konden beslissen.

Ik denk zoiets met Bert Anciaux als cultuurminister wishful thinking is.

Pagina's: 1 [2]   Omhoog