Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 12:11
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: schenkingen  (gelezen 1930 keer)

Jan Godderis wrote schenkingen Gepost op 31 januari 2006, 09:50
Het gaat niet echt over archieven, maar soit.

Ik werd daarnet aangesproken door een collega. Zij heeft op zolder een oud identiteitsbewijs van haar vader teruggevonden uit de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast vond ze ook een vreemd identiteitsbewijs terug. Dat brengt ze in verband met het gegeven dat haar vader opgevorderd was om in Duitsland te werken. Hij ontsnapte en leefde 'ondergedoken'. Bovendien zou hij ook verraden geweest zijn. Deze dame vraagt zich af in hoeverre ze deze identiteitsbewijzen en ravitailleringsbonnen kan schenken.

Ik heb haar beloofd dat ik me eens zou informeren, maar ik weet niet echt in hoeverre er instellingen zijn die in deze documenten geïnteresseerd zijn. (Ik vraag me eigenlijk ook af of ze hiervan al niet veel hebben, maar soit)

Hebben jullie er een idee van wie ik het best zou contacteren. Ik heb alvast het SOMA  gemaild.

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: schenkingen Gepost op 31 januari 2006, 10:14
Het SOMA is ook mijn initiëel idee.
Indien ze echter "te veel" soortgelijke archieven hebben, kan het misschien geen kwaad het gemeentearchief in kwestie te raadplegen. ID-bewijzen worden door de gemeente uitgevaardigd en zijn dus niet volledig vreemd aan het gemeentearchief. Rvitailleringsbonnen zijn voor zover ik weet zeker tijdens WOI gemeentelijk gebonden. In het stadsarchief Brugge hebben ze er nog heel wat. Of dit hetzelfde is tijdens WOII kan ik niet met zekerheid zeggen.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
TomC wrote Re: schenkingen Gepost op 31 januari 2006, 11:01
Het SOMA zou ook mijn eerste gedachte zijn, al kan ik ook bedenken dat lokale archieven daarin geïnteresseerd kunnen zijn. Vele gemeentearchieven hebben, vaak in samenwerking met lokale heemkundige kringen, hun focus nu ook breder gesteld dan enkel het werkingsarchief van de gemeente en ontwikkelen zich min of meer tot lokale historische centra, waar ook archieven van lokale verenigingen, personen, edm aanwezig zijn. Alvast in die richting probeer ik toch mijn gemeentelijk archief te sturen...

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
AnkeDehuisser wrote Re: schenkingen Gepost op 31 januari 2006, 12:39
Het SOMA zou ook mijn eerste gedachte zijn, al kan ik ook bedenken dat lokale archieven daarin geïnteresseerd kunnen zijn. Vele gemeentearchieven hebben, vaak in samenwerking met lokale heemkundige kringen, hun focus nu ook breder gesteld dan enkel het werkingsarchief van de gemeente en ontwikkelen zich min of meer tot lokale historische centra, waar ook archieven van lokale verenigingen, personen, edm aanwezig zijn. Alvast in die richting probeer ik toch mijn gemeentelijk archief te sturen...

geldt ook voor Halle en zodra we meer plaats hebben maken we er grondig werk van  :-D

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Pagina's: [1]   Omhoog