Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 23:47
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Politieke archieven in niet-politieke archieven  (gelezen 3240 keer)

Lawrence wrote Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 28 januari 2006, 18:07
Ik weet zeker dat er archieven van politieke partijen / politieke figuren die niet beland zijn in het Amsab-isg, Kadoc, Liberaal Archief of ADVN.
Mijn vraag is van welke figuren of welke archiefonderdelen van een bepaalde partij?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
erik wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 29 januari 2006, 23:30
Mijn thesis geschiedenis (2001) ging over de Antwerpse liberale partij tijdens het Interbellum. Die bestond uit een aantal "korpsen". Van één daarvan, de "Association liberale et constitutionnelle d'Anvers" lag (en ligt waarschijnlijk nog altijd) er archiefmateriaal in het archief van de ULB. Voor mijn periode was er een verslagboek en een exemplaar van de statuten. Voor de vooroorlogse (WOI) periode was er een ledenboek en nog wat briefwisseling voorzover ik mij kan herinneren. Hoe/waarom dat in de ULB belandt is en niet elders weet ik eigenlijk niet.
Is er een bepaalde reden voor je vraag ?

Lawrence wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 29 januari 2006, 23:38
Geen specifieke reden
Gewoon algemene interesse in welke versnippering er is en indien geweten hoe en waarom deze versnippering heeft plaatsgevonden.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
TomC wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 30 januari 2006, 00:15
Als adjunct-archivaris van een dergelijke instelling is het moeilijk mij hier volledig vrij over uit te spreken (al druist dat 100% in tegen mijn principes van openheid en free speech). Versnippering is vooreerst al een heel moeilijke en vaak pijnlijke zaak om zich over uit te spreken. De ervaring in die materie leert mij dat het vaak de overdrager is die een foute inschatting maakt van waar hij zich nu aanbiedt, al spreek ik hiermee de instellingen niet vrij die vaak archieven pogen te verwerven die zeer zeker en beter aansluiting vinden bij het werkveld van een andere instelling. Trouwens als we het over versnippering hebben... Ik ben voorstander van de eenheid van een archief, maar gezien de decimering van de Volksunie, wat doe je met archieven van mensen als Patrick Van Krunkelsven, Johan Sauwens, Bart Staes en zo meer, van mensen die eerst een schoon deel van hun carriere bij de VU gesleten hebben, maar later zijn overgestapt naar een andere partij... Een interessant vraagstuk waar mijns inziens toch wel eens een publieke discussie over kan plaatsvinden, al kan het best wel zijn dat zoiets al binnen het directeurenoverleg aan bod is gekomen.
En om ter afsluiting één concreet voorbeeld te geven van een archief dat niet in het ADVN beland is, maar er wel thuishoort: het archief Joris Van Severen dat momenteel zijn thuis vindt in het Universiteitsarchief van de KULeuven.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Jan Godderis wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 30 januari 2006, 08:51
Een aantal archiefstukken van de Belgische Werkliedenpartij worden nog bewaard in het hoofdkwartier van de PS. Meer bepaald in de studiedienst 'Institut Emile Vandervelde'.

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Jan Godderis wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 30 januari 2006, 08:54
Ik weet ook dat in het geval  van de milieubewegingen (en waarschijnlijk bij uitbreiding waarschijnlijk de verschillende 'nieuwe sociale bewegingen) sommige bewegingen schenken aan het Amsab, terwijl andere bewegingen schenken aan het Kadoc.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat veel van deze bewegingen totaal niet zuilgebonden verenigingen zijn.

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
TomC wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 30 januari 2006, 11:09
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat veel van deze bewegingen totaal niet zuilgebonden verenigingen zijn.

Ja en nee ... er is de voorbije jaren al een kleine heroriëntatie aan de gang bij de zuilarchieven die inhoudt dat deze hun werkveld verbreden buiten de "zuil". Het KADOC gaat zich zo ook richten op religieuze organisaties, verenigingen ; AMSAB op (nieuwe) sociale bewegingen (waar ook milieubewegingen onder vallen) ; het Liberaal Archief op de vrijzinnige gemeenschap ; maar eigenlijk ken ik mijn eigen instelling nog het best en dat richt zich al lang op het nationalisme in Europese context ...

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 30 januari 2006, 14:53
Ik vraag me af hoe het Vrijzinnig Studie-, Archief- en Documentatiecentrum Karel Cuypers tegenover deze inhaalbeweging van het Liberaal Archief staat.

Lawrence wrote Re: Politieke archieven in niet-politieke archieven Gepost op 30 januari 2006, 14:54
maar eigenlijk ken ik mijn eigen instelling nog het best en dat richt zich al lang op het nationalisme in Europese context ...

Als ik mij dit goed herinner is het ook de bedoeling van het Liberaal Archief om de liberale beweging in een heel breed kader te omvatten.

Pagina's: [1]   Omhoog