Als adjunct-archivaris van een dergelijke instelling is het moeilijk mij hier volledig vrij over uit te spreken (al druist dat 100% in tegen mijn principes van openheid en free speech). Versnippering is vooreerst al een heel moeilijke en vaak pijnlijke zaak om zich over uit te spreken. De ervaring in die materie leert mij dat het vaak de overdrager is die een foute inschatting maakt van waar hij zich nu aanbiedt, al spreek ik hiermee de instellingen niet vrij die vaak archieven pogen te verwerven die zeer zeker en beter aansluiting vinden bij het werkveld van een andere instelling. Trouwens als we het over versnippering hebben... Ik ben voorstander van de eenheid van een archief, maar gezien de decimering van de Volksunie, wat doe je met archieven van mensen als Patrick Van Krunkelsven, Johan Sauwens, Bart Staes en zo meer, van mensen die eerst een schoon deel van hun carriere bij de VU gesleten hebben, maar later zijn overgestapt naar een andere partij... Een interessant vraagstuk waar mijns inziens toch wel eens een publieke discussie over kan plaatsvinden, al kan het best wel zijn dat zoiets al binnen het directeurenoverleg aan bod is gekomen.
En om ter afsluiting één concreet voorbeeld te geven van een archief dat niet in het ADVN beland is, maar er wel thuishoort: het archief Joris Van Severen dat momenteel zijn thuis vindt in het Universiteitsarchief van de KULeuven.
Tom Cobbaert
archief & it
ADVN -
NISEwww.tomcobbaert.eu<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>