Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 09:29
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: terugvordering archief  (gelezen 3988 keer)

AnkeDehuisser wrote terugvordering archief Gepost op 10 oktober 2005, 19:42
Ik kan mij herinneren ooit gelezen te hebben dat openbaar bezit onvervreemdbaar is en het bezit ervan niet verjaart m.a.w. archief kan altijd teruggevorderd worden. Weet iemand in welke wetten dit terug te vinden is?

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Tom C wrote Re: terugvordering archief Gepost op 10 oktober 2005, 20:16
We hebben dat indertijd gezien bij Put&Janssens, dus ik denk dat je dit daar kunt vinden... bij privaat-rechterlijke archieven is dit op een andere manier geregeld, maar ik ben wel eens geinteresseerd hoe dit effectief zit. Mensen die daar een duidelijke uitleg omtrent kunnen geven, zijn zeer welkom.

AnkeDehuisser wrote Re: terugvordering archief Gepost op 11 oktober 2005, 09:43
We hebben dat indertijd gezien bij Put&Janssens, dus ik denk dat je dit daar kunt vinden... bij privaat-rechterlijke archieven is dit op een andere manier geregeld, maar ik ben wel eens geinteresseerd hoe dit effectief zit. Mensen die daar een duidelijke uitleg omtrent kunnen geven, zijn zeer welkom.
inderdaad, gehaald uit cursus p&J, maar meer info staat er ook niet bij

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
PetraDD wrote Re: terugvordering archief Gepost op 22 oktober 2005, 08:06
Hebben we dit ook niet gezien in de cursus van DeClerk"archiefrecht".

Lawrence wrote Re: terugvordering archief Gepost op 06 december 2005, 10:12
Voor zover ik weet, zijn er nog geen vaste regels voor bij privaat archief.
Op de site van de VVBAD staat wel een uitleg over "de archiefwereld". Daar kan dergelijke informatie misschien in gevonden worden.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Lawrence wrote Re: terugvordering archief Gepost op 25 december 2005, 02:14
Vanzelfsprekend is er wel een verschil bij privaat-rechterlijke archieven wanneer je een schenking tot of slechts een bewaargeving. Dat is, voor zover ik weet, huidig, het enige onderscheid dat al gemaakt wordt.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog