Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 08:19
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Verslag van de studiedag "Archiefreglement in de praktijk"  (gelezen 2916 keer)

TomC wrote Verslag van de studiedag "Archiefreglement in de praktijk" Gepost op 26 januari 2006, 09:23
Op woensdag 14 december 2005 organiseerde de sectie Archief en Hedendaags Documentbeheer van de VVBAD
samen met de Provincie Oost-Vlaanderen een studiedag over ‘het archiefreglement in de praktijk’. Dit is mijn
persoonlijk verslag in bijlage.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Verslag van de studiedag "Archiefreglement in de praktijk" Gepost op 26 januari 2006, 09:32
De aangifteplicht: sowieso bij automatisering van gegevens, voor zover de wet van toepassing moet de onderzoeker zijn bewijs voor aanvraag van verwerking van persoonsgegevens kunnen voorleggen

Aan wie moet de onderzoeker dat bewijs vragen?
en aan wie moet het voorgelegd worden?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
TomC wrote Re: Verslag van de studiedag "Archiefreglement in de praktijk" Gepost op 26 januari 2006, 09:44
De aangifteplicht is zoals je signaleert een complex gegeven, maar voor zover ik het goed begrepen heb komt het op het volgende neer. (mijn excuses trouwens omdat niet zo uitgebreid in mijn verslag te zetten)

De onderzoeker moet bij verwerking van persoonsgegevens (zoals gezegd sowieso bij automatisering en voor het overige voor zover de wet van toepassing) toelating vragen aan de Commissie ter bescherming van de private levenssfeer die hem daarvoor een bewijs levert. In principe kan en moet een archivaris dit bewijs zien vooraleer hij het archiefmateriaal ter beschikking stelt. Vrij onduidelijk, maar dat was een beetje de teneur bij de analyse van de openbaarheids- en privacywetgeving. Mocht ik de bal volledig misslaan gelieve mij te corrigeren.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Verslag van de studiedag "Archiefreglement in de praktijk" Gepost op 26 januari 2006, 12:49
Laatst bewerkt op: 26 januari 2006, 12:51 door Lawrence
Dat is nogal een rompslomp.
Alhoewel het een beetje lijkt op de toelating van de Rechtbank van eerste aanleg voor historisch onderzoek op bronnen jonger dan 100 jaar.
Het probleem lijkt mij dat de lijn te flou is voor persoonsgegevens. Het is nogal moeilijk om na te gaan wat persoonlijk is en wat niet. Uit mijn archiefstage bleek dit ook. Ik had plots allerei persoonlijke informatie over leden van een bepaalde beroepsgroep (tijd interbellum). Dit was niet gekend totdat ik het 'ontdekte'

Wat doe je trouwens met een archiefbestand waarin bvb. één persoonlijk stuk zit. Haal je het er uit? Of blijft het hele bestand niet te bekijken, behalve indien zo'n toelating kan getoond worden?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Pagina's: [1]   Omhoog