Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:30
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief  (gelezen 4753 keer)

Eva Devooght wrote projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 02 januari 2006, 16:58
Hoi,
Ik had een vraagje in verband met het aanvragen van een projectsubsidie voor een KSAarchief.  Ik zou dat archief willen ontsluiten via een programma die ik onder access gemaakt heb.  Maar ik weet niet zo goed hoe ik die begroting moet aanpakken.  Uiteindelijk is dit een vrijwillig project maar die wel geld kost (anders zou ik geen subsidies willen aanvragen).  Maar die ontsluiting moet dus eigenlijk wel gebeuren in mijn vrije tijd, aangezien ik voltijds als archivaris werk.  Ik ben vorig jaar in juni afgestudeerd aan het VSPW, maar over subsidies hebben wij niets gezien.  Heeft iemand een ideetje hoe ik dit concreet moet aanpakken, vooral die begroting althans.
Ik las hier bij het onderwerp van Koen dat je beter ook partners zoekt, maar wat bedoel je dan met partners?  En welke partners zouden wij kunnen zoeken als jeugdvereniging die zijn archief niet wil verloren laten gaan.  De ontsluiting zou vooral handig zijn omdat wij een publicatie plannen naar aanleiding van ons 75-jarig jubilieum.

Met vriendelijke groeten
Eva Devooght

AnkeDehuisser wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 02 januari 2006, 18:38
Hallo Eva,

Een begroting omvat normaal alle posten waarvoor je geld nodig hebt: verpakkingsmateriaal, personeel, computers, ... Het is mij wel niet volledig duidelijk waarvoor je geld wil vragen aangezien je het zelf zou doen in je vrije tijd en het programma er ook al is? Of wil je iemand kunnen aanwerven?
Het beste is een schatting te maken van wat je wilt kopen... best moeilijk soms... zeker omdat er altijd onvoorziene uitgaven zijn.
Weet je al bij wie je subsidies gaat aanvragen?

Groeten,
Anke

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Eva Devooght wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 02 januari 2006, 19:41
Ik zou voor de ontsluiting van ons archief willen subsidies aanvragen bij het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. 
Maar ik heb altijd gehoord dat enkel maar voor personeelskosten subsidies aangevraagd konden worden.  Vandaar dat ik met verpakkingsmateriaal niet echt rekening gehouden heb.
Dus vandaar ook beetje mijn vraag he.  Hoe ik dat zou kunnen aanpakken om mezelf zogezegd als personeel aan te werven, ookal is't in mijn vrije tijd.
We hebben dus reeds wat verpakkingsmateriaal aangekocht. 
Probleem is verder ook nog dat de KSA geen VZW is, lukt het dan nog om subsidies te krijgen? 
En verder had ik graag nog eens een voorbeeldje gezien van de begroting om zo een gedacht eens te kunnen krijgen... (ik heb daar totaal geen ervaring mee en wil het zo goed mogelijk doen)

Groetjes
Eva

Lawrence wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 03 januari 2006, 13:50
Laatst bewerkt op: 03 januari 2006, 13:52 door Lawrence
Waar bevindt dit archief zich? En welk archief is het precies?

Je kan altijd in contact treden met het KADOC in Leuven. Zij bezitten ook archief van de KSA.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Eva Devooght wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 03 januari 2006, 14:44
Dat archief bevindt zich op dit moment bij mij thuis.  Omdat het moest verplaatst worden van de warme stoffige zolder (in de zomer vooral!) van het college in Deinze.  We zouden het liever zelf bijhouden in de meest ideale omstandigheden.  Als er dan nog dingen uit nodig zijn, dan moeten we niet terug naar Leuven.  Trouwens, binnen een jaar en half hebben we een jubileum moment, en daaran zouden we graag een publicatie willen koppelen.  Het zou dan onlogisch zijn om het eerst naar Leuven te transporteren en dan altijd naar ginder te moeten gaan om ons eigen archief te consulteren. 
Dit heeft reeds in mijn hoofd rondgespookt, en zal zeker niet in ons voordeel spelen dat het kadoc ook archief bewaart van KSA-verenigingen, maar ik wil nog steeds proberen.

Groetjes
Eva Devooght

Kaat wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 03 januari 2006, 14:54
Beste Eva,

Ik heb de indruk dat je het aanvraagformulier en de "Handleiding Erfgoeddecreet Archiefdecreet – oktober 2005" nog niet doorgenomen hebt. Ik denk dat je daar best mee zou starten. In de handleiding wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat wel en niet als kosten ingebracht kan worden.

Eva Devooght wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 03 januari 2006, 15:13
Ik heb dat wel reeds doorgenomen, maar ik denk dat er teveel doorgeboomd wordt op het voor mij minst belangrijkste. 
Ik zou gewoon graag eens praktisch en heel concreet een begroting willen doornemen van zo'n subsidieaanvraag. 
Ik weet ondertussen wel wat er in mag enzo.  Maar dat neemt niet weg dat ik daar nog steeds geen concrete begroting voor zie...
Zijn er mensen die mij daaraan kunnen helpen?

groetjes
Eva Devooght

Lawrence wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 04 januari 2006, 08:47
We zouden het liever zelf bijhouden in de meest ideale omstandigheden.  Als er dan nog dingen uit nodig zijn, dan moeten we niet terug naar Leuven.

Ik bedoelde niet dat je het archief meteen moet overdragen.
Hoewel het Kadoc een gesubsidieerd archief is, denk ik dat dit, indien zij geïnteresseerd zijn, niet in de weg staat dat zij een steunende partner in een project met ICT-ontsluiting kunnen zijn. Dat zou meteen een krachtige partner zijn.
Partnerwerking is vaak, zoniet altijd belangrijk voor een dergelijke aanvraag voor subsidie.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Katrijn wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 08 januari 2006, 18:17
Misschien kan je eens navragen bij andere jeugdbewegingen hoe zij dit doen (VVKSM, Chiro, ...)?

Eva Devooght wrote Re: projectsubsidie ICTontsluiting KSAarchief Gepost op 09 januari 2006, 08:31
Misschien kan je eens navragen bij andere jeugdbewegingen hoe zij dit doen (VVKSM, Chiro, ...)?
Zij hebben hun eigen ondersteuning, maar KSA Nationaal wil da nie doen.  Zij geven immers alles over aan het KADOC.
Nu ja, ik heb contact opgenomen met het  Kadoc, zoals hier werd gesuggereerd, en we mogen subsidies van de Vlaamse Gemeenschap vergeten.  Het is immers zo dat de Vlaamse Gemeenschap enkel grote projecten steunt.
Maar we hebben reeds andere kanalen gevonden.  We zullen wel zien of het daar effectief lukt.

Groeten
Eva

Pagina's: [1] 2   Omhoog