Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:33
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT  (gelezen 3341 keer)

Koen wrote Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 22 december 2005, 15:51
Op dit ogenblik ben ik een dossier aan het opmaken om projectsubsidies aan te vragen in het kader van het archiefdecreet.  Heeft iemand al ooit zo een aanvraag ingediend?  Hebben jullie eventueel tips om onze aanvraag wat meer kansen te geven?  Of heeft er misschien iemand zelfs een voorbeeld van zo'n aanvraag?

Grtz,

Koen

Koen Verstraeten
Opleider archiefbeheer AR/OFO
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 22 december 2005, 19:27
Kun je wat meer informatie gevenover het project?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Koen wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 23 december 2005, 08:44
Het gaat om de verdere ontsluiting van een schoolarchief in situ.  Het doel is om het papieren archief te ordenen en te beschrijven en een inventarisatieprogramma te maken dat toegankelijk is voor iedereen.  In een tweede fase zal ik mij concentreren op de digitale documentenstroom.  Daarvoor zal de nodige software worden geïmplementeerd om de documenten leesbaar en interpreteerbaar te houden.  Uiteindelijk moet deze informatie ook geïntegreerd worden in het systeem dat zal ontwikkeld worden voor het papieren archief. 
Ik wil vooral weten wat je beter niet en beter wel in de subsidie-aanvraag vermeld en een idee krijgen van hoe je een realistische begroting opstelt.

Grtz,

Koen

Koen Verstraeten
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 23 december 2005, 09:37
Wat ik in elk geval zou doen om de draagkracht van het project te vergroten is, aangeven dat er een onderzoek aan gekoppeld wordt - als dat mogelijk is - dat als een blauwdruk voor schoolarchivering in het algemeen zou gelden. En indien mogelijk partners vinden.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
Koen wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 23 december 2005, 14:37
Het is de bedoeling om het nadien te verruimen naar alle scholen van Sint-Niklaas, dus daar gaan we zeker op inspelen. 

Koen Verstraeten
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 25 december 2005, 02:18
Heb je een idee voor mogelijke partners?

Koen wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 25 december 2005, 19:59
We hebben al contact gehad met het Stadsarchief van Sint-Niklaas, de erfgoedconvenant Land van Waas en het CRKC.  Als je nog suggesties hebt... 

Koen Verstraeten
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Project voor archivistische ontsluiting door middel van ICT Gepost op 25 december 2005, 23:27
Dat zijn in elk geval al goede mogelijke partners.
Als je daarmee een projectplanning mee kan opstellen voor een bepaalde termijn en met als bedoeling om het breder uit te werken, acht ik dat al een goed project.

Ik zou zeker wijzen op het algemeen tekort van archivistisch bereik in de scholengemeenschappen.

Pagina's: [1]   Omhoog