Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 23:42
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Archiefvriendelijke inbinding  (gelezen 7464 keer)

Lawrence wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 14 februari 2006, 14:30
Tijdens mijn stage heb ik consequent de kilo's verroeste paperclips weggenomen en zuurvrije omslagen gebruikt, maar ik had dan ook een massa een minidossiertjes.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Séba wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 14 februari 2006, 15:32
Tijdens mijn stage heb ik consequent de kilo's verroeste paperclips weggenomen en zuurvrije omslagen gebruikt, maar ik had dan ook een massa een minidossiertjes.

Ik heb de laatste tijd de neiging om archivistiek onder "metaalverwerking" te plaatsen ...
Tot zover mijn nietjes-trauma ...  8-)

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
Lawrence wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 14 februari 2006, 18:58
De technische medewerkers van het stadsarchief vroegen zich na een tijd af of de vloer van de zolder niet omhoog ging komen vanwege het verloren gewicht aan metaal.  :-)

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
Koen wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 15 februari 2006, 13:39
Bij paperclips ontstaat zelfs een cyclische beweging.  De paperclips die ik verwijder, worden door de administratie opnieuw gebruikt, dus binnen een paar jaar kom ik diezelfde paperclips weer tegen.   :wink:

Koen Verstraeten
Opleider archiefbeheer AR/OFO
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Jan Godderis wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 15 februari 2006, 14:10
Ik probeer dat hier ook zo te arrangeren: de nog niet roestende paperclips weer in omloop brengen - waarom iets wegsmijten dat (probleemloos) hergebruikt kan worden.   :-)

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Koen wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 15 februari 2006, 14:12
Voilà, zo denk ik er ook over  :lol:

Koen Verstraeten
Opleider archiefbeheer AR/OFO
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Jan Godderis wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 15 februari 2006, 14:14
En als ik binnen een paar weken met de archiefenquête begin - jeja binnenkort kan ik aan het dynamisch archief beginnen - zal ik het gebruik van paperclips in plaats van fucking nietjes proberen te promoten. Da's in hun eigen belang, want na mijn periode hier moeten ze zelf instaan voor het archiefbeheer;

Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
AnkeDehuisser wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 15 februari 2006, 16:31
Laatst bewerkt op: 18 februari 2006, 19:27 door AnkeDehuisser
En als ik binnen een paar weken met de archiefenquête begin - jeja binnenkort kan ik aan het dynamisch archief beginnen - zal ik het gebruik van paperclips in plaats van fucking nietjes proberen te promoten. Da's in hun eigen belang, want na mijn periode hier moeten ze zelf instaan voor het archiefbeheer;

hmm, ambtenaren versus goed materieel beheer
to boldly go where no archivist has gone before  :-D

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Jan Godderis wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 16 februari 2006, 08:56
Nuja, twee mogelijkheden wat er hier zal gebeuren als ik er niet meer ben

-ofwel probeert men het in orde te houden. Ze hebben er nu eenmaal een jaar geld in geïnvesteerd. In dat geval hebben ze er belang bij om het zo eenvoudig mogelijk te maken, want ze zullen zelf hun boeltje moeten opkuisen.
Oftewel laten ze alles terug verwateren. En dan is het weggesmeten geld dat ze mij hier een jaar betaald hebben.

Dat zou hen - of toch ten minste de secretaris - moeten helpen overtuigen

Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Archiefvriendelijke inbinding Gepost op 16 februari 2006, 12:40
Het zou inderdaad spijtig zijn indien ze het laten verwateren, maar misschien zouden de OCMW's er beter een gewoonte van maken om minstens één archivaris aan te nemen of misschien bvb. drie nabijgelegen ocmw's die samen één archivaris aannemen, nadat hun archief in orde is gebracht, kwestie van het nieuw archief in goede conditie te houden.

Pagina's: 1 [2]   Omhoog