Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 17:26
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Provinciearchieven en het Rijksarchief  (gelezen 5418 keer)

TomC wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 14 december 2005, 19:02
Ik heb vandaag op de studiedag eens met een expert Archiefwet en aanverwanten gesproken en hij reageerde vrij verbaasd op deze stelling. Hij ging het alvast eens voor mij uitzoeken...

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 14 december 2005, 19:16
ik zie geen reden om goed beheer provinciearchief naar het ARA te halen.. trouwens ze zijn toch net een decentralisatiepolitiek aan het doorvoeren; geldt dit ook niet voor provinciearchief? (STad Halle heeft begin dit jaar, danzij het lobbywerk van Hermione, archief teruggekregen van het ARA).

Het enige wat ik weet, is dat vijf jaar geleden vanuit het RABrugge de militieregisters naar het PAWVl verhuist zijn. Nu zou blijkbaar toch alle provinciaal archief ouder dan 100 jaar verplicht naar de Rijksarchieven moeten.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 14 december 2005, 19:17
Ik heb vandaag op de studiedag eens met een expert Archiefwet en aanverwanten gesproken en hij reageerde vrij verbaasd op deze stelling. Hij ging het alvast eens voor mij uitzoeken...

Ik ben benieuwd.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
Verbrugge Véronique wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 15 december 2005, 14:11
Tijdens mijn stage (bij een dienst van de provincie Oost-Vlaanderen) en voor mijn thesis, heb ik de wetgeving doorgenomen en zoals ik het begrepen heb zit het zo:

Archiefwet:
"Art. 1. Bescheiden meer dan honderd jaar oud, bewaard door de rechtbanken der rechterlijke macht, de Raad van State, de Rijksbesturen en de provincies worden, behoudens regelmatige vrijstelling, in het Rijksarchief neergelegd." (B.S., 12 augustus 1955)

In het werk van S. Vanden Eynde, Digitale archivering: een juridische stand van zaken vanuit Belgisch perspectief, deel 1, pp 13-14 (te raadplegen op de website van DAVID) wordt hieronder verstaan:

"Krachtens art.1 lid 1 van de archiefwet kunnen de provinciebesturen hun archief ofwel neerleggen in het rijksarchief, ofwel vrijstelling hiervan bekomen, zodat ze een eigen penbare archiefdienst kunnen oprichten. De provincies hebben van die laatste mogelijkheid op grote schaal gebruik gemaakt. Art 120 lid 2 van de provinciewet beppaalt dat de provinciegriffier in dat geval belast is met de bewaring van het archief.  In de praktijk wordt deze functie waargenomen door een universitair geschoolde archivaris."

Is dit dan niet te interpreteren als volgt?: indien de provincie een eigen archiefdienst heeft, moet het archief na 100 jaar niet worden neergelegd.

Bovendien meende ik mij te herinneren dat het PA Oost-Vlaanderen in de toekomst van plan is de stukken die in het RAB zitten terug te halen om in de eigen archiefdienst onder te brengen.

Voilà, ik heb gezegd!

Gegroet aan allen!

TomC wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 15 december 2005, 14:25
Ik heb ook een dergelijke argumentatie ontvangen van de collega die dit ging uitzoeken. Dus Veronique, u hebt gezegd, en goed ook !

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 15 december 2005, 20:56
Laatst bewerkt op: 20 januari 2006, 15:14 door Lawrence
Dan vraag ik me toch af hoe de situatie precies in elkaar zit in W-Vl.

Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 19 december 2005, 16:46
Laatst bewerkt op: 12 februari 2006, 17:33 door Lawrence
Er een verschil tussen gemeente- en provinciearchieven, als ik mij niet vergis.  De eerste kunnen aan het rijksarchief overgedragen worden, de tweede moeten na 100 jaar aan het rijksarchief overgedragen worden.  Voor gemeentearchieven wordt er inderdaad naar gestreefd om zoveel mogelijk archief ter plaatse te laten bewaren.  Voor provinciearchief is dit, in naleving van de archiefwet, niet mogelijk.

Vind je het, los van de wetgeving en los van het feit dat je bij het Rijksarchief werkt, niet spijtig dat het dynamisme van de provincies op een dergelijke manier gefnuikt wordt?
Er is bvb. in het geval van West-Vlaanderen, een goedwerkende en moderne dienst met een ruim depot.
Misschien moet er een brede vorm van samenwerking voorzien worden tussen de verschillende instellingen?

Er is in elk geval op meer vlakken dan je kunt bedenken onduidelijkheid in de archiefwet, die dringend aangepakt moet worden, om te voorkomen dat dergelijke botsingen nog kunnen plaatsvinden.

Pagina's: 1 [2]   Omhoog