Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

07 februari 2012, 16:26
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Provinciearchieven en het Rijksarchief  (gelezen 5417 keer)

Lawrence wrote Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 08:43
Er is naar verluid hommeles tussen het Rijksarchief en de Provinciearchieven.
Op basis van de wet van 1955 moeten provincies archief afstaan na 100 jaar.

Wat vind jij echter dat er moet gebeuren, indien je een goeddraaiend Provinciearchief hebt, met een voltallige staf en een leeszaal en waarom?

Atm geldt de wet van 1955, maar of dit nu, louter voor dit gebied, goed is?
Sta je achter de wet?
Vind je het sowieso een goede zaak?
Of ben je ertegen?

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
TomC wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 09:19
Ik wist zelfs niet dat dit de regel was ... en ik had nog wel zo goed die lange archiefwet van buiten geleerd  :wink:
Nee serieus, ik kende de 100 jarenregel wel (niet moeilijk met zo'n archiefwet), maar ik wist niet dat deze van toepassing was op provinciearchieven. Wat dus (en ik leid een beetje uit de context af) dat het Provinciearchief van West-Vlaanderen delen van zijn archief zou moeten overdragen aan het Rijksarchief in Brugge. Dan begrijp ik volledig dat er hommeles is.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 10:38
Laatst bewerkt op: 10 januari 2006, 09:36 door Lawrence
Voor zover ik weet zijn er in alle provincies provinciale archiefdiensten uitgebouwd
(ook in Limburg en Vlaams-Brabant?), dus indien het Rijksarchief vasthoudt aan de
wet van 1955, heeft dit wel een repercussie voor die vijf diensten.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
Jan Godderis wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 11:32
Ik dacht nochtans dat de politiek van het rijksarchief tegenover provincies en gemeenten eruit bestond alles zo veel mogelijk ter plaatse te laten bewaren?

Coördinatiecel Vlaams e-government
Agentschap voor Overheidspersoneel
Vlaamse Overheid
Boudewijnlaan 30
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 12:18
Laatst bewerkt op: 03 februari 2006, 15:13 door Lawrence
Dat dacht ik, tot voor kort, ook.
Deze nieuwe politiek lijkt eigenaardig wanneer je erbij denkt dat de meeste rijksarchieven een deel van hun bezit in RABeveren moeten deponeren wegens plaatsgebrek.

Hendrik wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 15:22
Er een verschil tussen gemeente- en provinciearchieven, als ik mij niet vergis.  De eerste kunnen aan het rijksarchief overgedragen worden, de tweede moeten na 100 jaar aan het rijksarchief overgedragen worden.  Voor gemeentearchieven wordt er inderdaad naar gestreefd om zoveel mogelijk archief ter plaatse te laten bewaren.  Voor provinciearchief is dit, in naleving van de archiefwet, niet mogelijk.

Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 15:37
Laatst bewerkt op: 13 december 2005, 15:40 door Lawrence
Het kan echter wel wenselijk zijn om de archiefwet te wijzigen.
Indien er goedwerkende en up-to-date provinciearchieven zijn, kan het m.i. enkel voordelig zijn om die op waarde te schatten.

TomC wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 16:32
De stelling aangehaald door Hendrik betreffende het verschil tussen gemeente- en provinciearchief klopt. Zelf pogen we (de cultuurfunctionaris en ik de vrije tijds doprsarchivaris) in de toekomst ons eigen gemeentearchief in dergelijke mate te kunnen uitbouwen wat een (terug)overbrenging van het AR-archief mogelijk zou kunnen maken. Maar dit terzijde eigenlijk

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 13 december 2005, 19:32
Dit is idd een mogelijkheid voor gemeentearchief, maar nog niet voor provinciearchief.
Ik vind het eigenlijk een zonde van het geïnvestesteerde geld, als je bijvoorbeeld naar het Provinciearchief West-Vlaanderen kijkt. Ze hebben daar een moderne archiefdienst. De mogelijkheid zou moeten bestaan om zoals het gemeentearchief, in geval van een goed depot en publiekswerking etc een eigen archiefdienst te hebben.

AnkeDehuisser wrote Re: Provinciearchieven en het Rijksarchief Gepost op 14 december 2005, 18:55
ik zie geen reden om goed beheer provinciearchief naar het ARA te halen.. trouwens ze zijn toch net een decentralisatiepolitiek aan het doorvoeren; geldt dit ook niet voor provinciearchief? (STad Halle heeft begin dit jaar, danzij het lobbywerk van Hermione, archief teruggekregen van het ARA).

Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en zijn generlei te verbinden aan de werkgever

Stadsarchief Halle
Mgr Senciestraat 13
1500 Halle
02 365 94 28
Pagina's: [1] 2   Omhoog