Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

08 februari 2012, 10:30
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: archief van onderwijsinstellingen  (gelezen 3080 keer)

Lawrence wrote archief van onderwijsinstellingen Gepost op 28 november 2005, 09:52
Ik heb al wat rondgezocht, maar misschien dat iemand me een duidelijker antwoord kan geven vanuit onderzoeks- of jobervaring.

Is er al veel archief van secundaire en primaire scholen gedeponeerd?
Indien wel, waar worden de archieven van vrije scholen bewaard?
Ik neem aan dat het archief van staatsscholen in de desbetreffende Rijksarchieven terechtkomt.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
-- (Terry Pratchett, Pyramids)
Koen wrote Re: archief van onderwijsinstellingen Gepost op 30 november 2005, 14:41
Aha, hiermee zit je een beetje op mijn domein.  Ik heb vorig jaar mij dezelfde vraag constant gesteld en heb gemerkt dat er daar niet altijd een duidelijk antwoord op te geven is.  Vanuit mijn casus kan ik enkel zeggen dat ons archief voor de 20ste eeuw in stukken en brokken ( :roll: ) in de instelling zelf wordt bewaard, maar van het 19de-eeuws materiaal weten we zelf niet goed waar het allemaal heen is.  Vernietigd of vermengd geraakt met andere archieven?  Het archief van de vroegere Normaalschool en de onderwijsinstelling die na de opheffing ervan bleef voortbestaan, vooraleer met onze school te fusioneren, werd dan weer overgebracht naar het bisschoppelijk archief.  In sommige gevallen geeft de onderwijsinstelling haar archief ter bewaring aan het Stadsarchief (cf. Brugge, inventaris N. GEIRNAERT, Inventaris van het archief van het Sint-Lodewijkscollege. Brugge, 1995, 80 p). 

Koen Verstraeten
Opleider archiefbeheer AR/OFO
Ruisbroekstraat 2-6
1000 Brussel
Lawrence wrote Re: archief van onderwijsinstellingen Gepost op 01 december 2005, 17:48
Sint-Lodewijks is atm het enige voorbeeld van een Brugse school in een Brugse archiefinstelling.
Er moet daar dringend iets aan gedaan worden.

What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: "Why is it so dark in here?"
TomC wrote Re: archief van onderwijsinstellingen Gepost op 01 december 2005, 19:30
Als oud-leerling van een Brugse school en via een vader die in de scholenkoepel zit, denk ik te weten dat er naast Lodewijks ook ergens archief van de Frères gedropt is.

Tom Cobbaert
archief & it
ADVN - NISE
www.tomcobbaert.eu
<Alle stellingnames en uitspraken zijn ten persoonlijke titel en generlei te verbinden aan de werkgever>
Lawrence wrote Re: archief van onderwijsinstellingen Gepost op 01 december 2005, 19:33
Daar kunnen we enkel blij mee zijn
Als het archief bij één van de diensten zit die nu al aan de archiefwijzer meedoen, zal ik het wel tegenkomen.

Pagina's: [1]   Omhoog