Log in of registreer jezelf.
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Archiefforum.be

09 februari 2012, 09:20
Info: Archiefforum.be is een online community voor en door studenten en alumni van de opleiding archivistiek, jonge en dynamische archivarissen tout court. Voor actueel sectornieuws en extra vacatures kan je terecht bij VVBAD en FARO.
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Muchosa Inventarisatieproject 2005  (gelezen 2946 keer)

Séba wrote Muchosa Inventarisatieproject 2005 Gepost op 14 mei 2005, 20:11
Op 30 april werd in de Stadsbibliotheek van Lier door middel van een studiedag het startsein gegeven van het "Muchosa Inventarisatieproject 2005".
De Muchosa is een Belgische doedelzak, afkomstig uit Noord-Henegouwen. Drie overgebleven exemplaren worden bewaard in het Muziekinstrumentenmuseum (MIM) in Brussel. Er is over het gebruik van deze instrumenten echter bijzonder weinig geweten. De spelpraktijk verdween rond de Eerste Wereldoorlog, zodat het gissen is naar de manier waarop het instrument bespeeld werd, door wie, in welke omstandigheden, met welk soort repertoire, enz.
Onder leiding van Cor Vanistendael wordt nu gestart met archiefonderzoek naar de context van deze Muchosa. Archieven gelegen in de streek Ronse-Ath-Doornik komen het eerst aan de beurt. Gelijkaardig onderzoek in Frankrijk (door o.a. Eric Montbel) leverde spectaculaire resulaten op. De initiatiefnemers hopen ook voor ons land (een deel van) de mist die het gebruik van dit instrument omhult, weg te drijven.

Alle tips zijn natuurlijk meer dan welkom.

Sébastien Baudart
- afgestudeerde GGS archivistiek 03-04
- medewerker archiefforum.be
oudemuziekbrabant wrote Re: Muchosa Inventarisatieproject 2005 Gepost op 14 juni 2005, 18:55
Hé, dat is interessant! Ik hou mij van harte aanbevolen voor toezending van de conclusies. Hierbij stel ik ook graag mijn site ter beschikking voor publicatie van artikelen over de muchosa en het inventarisatieproject. (www.oudemuziekbrabant.nl) Renk van Oyen (artistiek leider)

Pagina's: [1]   Omhoog